Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn de bacterien in de ontlasting dood of nog levend?

Ongeveer de helft van onze ontlasting bestaat uit bacteriën. Maar zijn dit gestorven of nog actieve organismen?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Poep bestaat voor 75% uit vocht. De overige 25% bestaat voor 1/3 uit vezels waarvan het lichaam van mening is dat deze niet verteerbaar zijn, maar die wel behulpzaam zijn bij het door het verteringsstelsel transporteren van de poep. Nog eens 1/3 bestaat uit dode bacteriën, die behulpzaam waren bij het verteringsproces, en die afkomstig zijn uit uw eigen darmflora. De overige 1/3 bestaat uit vet (w.o. cholesterol), anorganisch zout, dode cellen, slijm dat dienst doet als voering van uw darmstelsel, proteïne en levende bacteriën.
(Lees meer...)
bamibal
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik lees in je opsomming géén levende bacterien. Waarom moet ik dan mijn handen wassen?
Rieneke1
10 jaar geleden
Laatste twee woorden Reddie, niet te snel afhaken! ;)
Poet
10 jaar geleden
Een wereld op zich!
Reddie
10 jaar geleden
@Rieneke1 , mijn spanningsboog beslaat een beperkt aantel woorden ;-)
Maar dank je voor je waarschuwing.

Andere antwoorden (1)

Ontlasting bestaat uit

Onverteerbare voedingsresten, vocht, stoffen die door het lichaam worden afgescheiden (bijvoorbeeld galvloeistof en enzymen), vezels, dode lichaamscellen, dode bacteriën vanuit de darmflora, vet (o.a. cholesterol), zout, slijm, proteïne en ook levende bacteriën.
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding