Kan het zijn dat een vogeltje dood leek te zijn, maar dit niet was?

Vanochtend viel er een vogeltje uit de lucht. Toen hij op de grond lag beweeg hij nog maar al snel leek hij dood te zijn. Hij reageerde niet meer en bewoog ook niet. Ik heb hem toen beschut onder een boom gelegd, tussen de struiken. Vanmiddag ben ik nog even gaan kijken maar toen was hij daar weg! Kan het zijn dat het vogeltje verstijft was omdat hij in shock was? Of een andere reden dat hij dood leek? En wat voor soort vogel is het?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.4K
Amadea
10 jaar geleden
Misschien is een kat ermee vandoor gegaan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is het trouwens een koperwiek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een koperwiek heeft een meer rosse kleur op de borst, vandaar zijn naam. Wat misleidend is, is zijn opstaande staart dat inderdaad aan een koperwiek doet denken.

Het beste antwoord

Het is een zanglijster. Deze vogels zijn nu volop in de trekperiode en vliegen vaak heel de nacht lang. Heel waarschijnlijk is de trek voor dit vogeltje teveel geweest (natuurlijke selectie) en een infarct gehad (kan al een oudere vogel zijn). Er wordt vaak 's nachts gevlogen om roofvogels zoals sperwers te vermijden. Verder heeft een prooidier heel waarschijnlijk voor de opruiming gezorgd. De natuur is wreder dan men denkt hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat het misschien ook een boomlijster kon zijn. Jouw antwoord lijkt me het meest waarschijnlijk gezien de tijd van het jaar (vogeltrek). Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Dat zou goed kunnen, als het vogeltje niet zomaar uit de lucht viel, maar eerst ergens tegenaan is gevlogen.
Ze kunnen dan soms een tijdje bewusteloos zijn, en voor de leek dood lijken.
Mogelijk is het beestje weer bijgekomen, en met hoofdpijn weggevlogen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het vogeltje wel dood was, maar dat er bijvoorbeeld een kat mee aan de haal is gegaan.

Het lijkt me trouwens een lijster.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk een koperwiek.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat zou ook kunnen Pepecruz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen koperwiek, die is ros aan de flanken en is meer gedrongen dan een zanglijster. Ook heeft die een brede witte band boven en onder het oog (moeilijk te zien op de foto) en een gele bek. Je ziet hier best het verschil : https://www.google.be/search?q=koperwiek&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dS5PUvvTK8bP0QXB24A4&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1474&bih=837&dpr=1
Die zal dan heel erg geschrokken zijn (shock) en is later bij gekomen. Het is een lijster lijkt het. Ik heb dat nog gehad, een jonge ekster kwam binnen in onze keuken terecht en die was helemaal verstijft en in shock, binnen een kwartier was ie wel weer de oude. Zie de foto hoe ie er uit zag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze ekster ziet er springlevend uit en niet te vergelijken met die (dode) lijster. Dat die jonge vogel op dat moment zeer angstig is lijkt me normaal, het zijn sowieso al schuwe vogels.