Kan een eencellig organisme kanker krijgen?

dit zou wel sneu zijn als ze maar uit een cel bestaan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe is kanker het gevolg van DNA-beschadigingen. Ook zo'n eencellig organisme heeft DNA, dus in feite zou het moeten kunnen. Alleen delen de cellen van meercelligen zich om weefsel aan te maken en is het delen van een eencellige eigenlijk een vorm van voortplanting. Bij meercelligen komt kanker ook het vaakst voor bij weefsels waar de celdeling erg hoog ligt.

Het beste antwoord

Alle cellen kunnen kanker krijgen, ook cellen van een eencellig organisme. Een kankercel is een cel die zich ongeremd deelt. Bij meercellige organisme is dit een probleem omdat de cellen goed samen moeten werken cellen van een eencellige hoeven niet samen te werken.

Een eencellig organisme plant zich voort doormiddel van celdeling. Als een cel van een eencellig organisme zich ongeremt gaat delen plant dit eencellig organisme zich dan heel snel voort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij wel, omdat kanker een wildgroei van cellen is. Dus iedere cel zou in princiepe een kanker kunnen zijn, als er een wildgroei van is. Dit is een ruim genomen antwoord en het ligt waarschijnlijk wat genuanceerder.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja , ! Maar daar zou dan toch een andere naam op geplakt moeten woorden . Mogelijk , is door de mutatie van een eencellig organisme een meercellig organisme ontstaan . Ja in de natuur hebben sommige foutjes ook hun voordeel . Zo ja dan plant het zich beter voort . Gemuteerde cellen woorden opgeruimd in het lichaam , maar niet altijd en dan gaan ze hun eigen foute kopieën maken met alle gevolgen van dien .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Maar met dezelfde redenatie zou je ook Nee kunnen zeggen..