Bij wie/welke instelling zou je moeten zijn als je alles te weten wilt komen over geboortes en met name tweelingen?

Ik moet voor school een werkstuk maken en ik doe dit over tweelingen. Nu móet ik hiervoor een experiment/uitstapje doen. Bij wie zou ik terecht kunnen voor iets dergelijks als een interview? Een verloskundige? Of ergens in het ziekenhuis? Bij welke afdeling dan?
Alvast bedankt want ik zou het echt niet weten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1K
fremar
10 jaar geleden
Ik denk dat een gynaecologe u daar bij kan helpen.

Het beste antwoord

Dat ligt er aan wat je precies wilt weten en doen. Bij een verloskundige is de kans klein dat je een tweeling tegen komt. Je kunt beter contact opnemen met een verloskundige of consultatiebureau om te vragen of ze een geschikt gezin weten waar je eens zou kunnen meekijken. Bijv met baby's tussen een half jaar en een jaar of 3.

Je kunt ook een oproepje doen via de meerlingenvereniging: www.nvom.nl

Verder: haal het tweelingenboek uit de bieb! http://www.bol.com/nl/p/het-tweelingenboek/1001004010211179/

Toegevoegd na 12 minuten:
Als het je echt om de geboorte gaat moet je in het ziekenhuis zijn bij een gynaecoloog, die doen de meeste bevallingen van tweelingen maar die hebben hier vaak geen tijd voor. Je kunt het natuurlijk ook aan een verloskundige vragen, die weten er natuurlijk wel alles van!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De Nederlandse verlening van Tweelingen kan je wellicht verder helpen.

http://www.nederlandseverenigingvantweelingen.nl/pages/tweelingenonderzoek.php
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn diverse winkels gespecialiseerd in spullen voor tweelingen. Wellicht kun je daar een dagje meelopen en zo de klanten, de specifieke spullen en de uitdagingen zien die er zijn voor het hebben of krijgen van een tweeling.
10 jaar geleden
Beste Mellaniex,
Er zijn drie basale stappen die ik altijd maak in mijn onderzoekjes en die jou ook kunnen helpen.

1. Grenzen stellen.
Eerst moet verzinnen wát je precies over tweelingen wilt gaan onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan biologische kanten (hoe komt het dat er tweelingen zijn?), sociologische kanten (hoe wordt er op tweelingen gereageerd), medische kanten (wat voor specifieke kenmerken hebben tweelingen) enz.
Ik kan je aanraden om een thema te kiezen en dan daaronder 1-3 vragen te verzinnen die je wilt beantwoorden.

2. Bronnen zoeken/zoekmethode
Zoek met internet naar geschikte bronnen en informanten - wie/wat dat zijn hangt af van je vraag, bijvoorbeeld: bij biologische onderwerpen kun je biologen, artsen e.d. raadplegen - maar ook internetbronnen als:
http://www.scholieren.com/praktische-opdracht/11985
Sociologisch: ervaringsdeskundigen, bijv. via NVOM en evt. ook een auteur als Anjo Geluk (zie Facebook of LinkedIn)
Cijfers over het voorkomen van meerlingen heeft CBS gegevens die je kunt gebruiken (contactpersoon staat op hun site)
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2643-wm.htm
... en ga zo maar door.

3. Vragen beantwoorden
Eerst kijk je door de geschreven bronnen heen (internet, biebboek), tegelijkertijd benader je mensen die je zou willen interviewen/meelopen. Als je een afspraak hebt gemaakt bereid je je voor door zoveel mogelijk te lezen en op te schrijven wat je al weet. Trek de stoute schoenen aan en probeer eens om contact te krijgen met iets dat je interessant vindt!
Na je gesprek en leesperiode schrijf je je werkstuk af.

Veel succes en plezier!

Trouwens: een interessant aspect van tweelingen is dat ze ook worden gebruikt voor psychologisch onderzoek, omdat eeneiigen dezelfde genen hebben. Daarmee kun je dus verschillen meten tussen aangeleerde patronen en genetische patronen. Misschien een leuke invalshoek voor een experiment, of kun je eens meekijken bij een experiment waar zij mee bezig zijn!
Via http://www.tweelingenregister.org/ zou je bij de VU uit moeten komen.