Waarom hebben sommige uilen "oren"?

ik neem aan dat het geen oren zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!

Het beste antwoord

jij doelt op ransuilen, die hebben idd twee pluimen op de kop, maar het zijn geen oren.
de oren zitten onzichtbaar achter de verenkrans rond de kop.
de pluimen geven aan of de uil onspannen of alert is.
ontspannen: liggende pluimen.
alert: staande pluimen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad, en met die interne oren kunnen alle uilen heel goed horen overigens, zo goed dat ze in volledige duisternis kunnen jagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk Of uilen in volledige duisternis kunnen jagen hangt af van de stand van de oren ten opzichte van elkaar. Symmetrische stand bij een uil maakt dat die dat helemaal niet graag doet. +1 rieneke
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat ze hun "oren" konden bewegen! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunnen ze ook niet. Ik bedoelde de stand ten opzichte van elkaar WAAR ze in het koppie van de uil zitten. De oren zelf zijn eigenlijk gewoon een opening die verstopt zit onder de veren. Veel uilen hebben ook twee verschillende oren, de ene is net iets groter dan de andere. Zeker uilen die de oren links en rechts op een iets andere plek hebben kunnen erg goed afstand schatten en dus ook prooien vangen in complete duisternis. Uilen die de oren links en rechts van de kop op dezelfde plaats hebben zitten vinden dit wat moeilijker in te schatten.
Je ziet een uil wel eens op een prooi loeren en dan hun koppie heen en weer bewegen, door dit heen en weer bewegen vangen ze het geluid op wat hun prooi maakt en kunnen ze zeer exact schatten op welke afstand deze zich bevind. Het afstand schatten is voor een uil erg belangrijk omdat ze dichtbij niet erg goed kunnen zien. Ook geldt dit natuurlijk ook voor de omgeving, hij vliegt niet graag tegen een boom aan ofzo ;-)
Maar of de uilen dus zijn oren symmetrisch of asymmetrich in zijn koppie heeft scheelt dus erg in zijn slagingskans om in complete duisternis een prooi te kunnen vangen. Zelf weet je ook eigenlijk wel hoe het werkt als je een geluid hoort, zoals een auto die voorbij rijdt. Je hoort hem eerst aan de ene kant, dan recht voor je en dan aan de andere kant, je hoort hem verplaatsen. De afstand van jou tot de auto schat je in door hem te zien. De uil hoeft hem niet te zien, die heeft aan het geluid genoeg. En de ene uil (de asymmetrische) kan dit een stuk beter dan de andere uil (de symmetrische).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed hoor +