waarom komen wurmen door trilling naar boven?

als je wurmen wil zoeken kun je dit doen door een schep in grond te steken en te laten trillen wurmen komen dan vanzelf naar boven. Vogels doen dit ook door snel met hun pootjes op de grond heen en weer te gaan komen ook wurmen naar boven

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omdat de wormen vluchten voor een mol,hun grootste vijand die ook trillingen veroorzaakt bij het graven van gangen

Het beste antwoord

De wormen (wurmen is een werkwoord en wormen zijn de diertjes, maar dat terzijde) kunnen de trilling voelen. De wormen denken dan dat het regent. Als het regent voelen zij namelijk dezelfde trilling. Bij regen komen de wormen altijd naar boven. Bij andere trillingen zullen de wormen dus naar boven komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar waarom komt de worm omhoog wanneer het regent? Dat zou kunnen zijn omdat de regen er voor zou kunnen zorgen dat de
ondergrondse tunnels volstromen. Of de worm wil gewoon graag in aan de oppervlakte zijn als het regent, dat kan natuurlijk ook.

Het is niet helemaal zeker waarom de regenworm omhoog komt. Het zou namelijk ook kunnen dat de worm denk dat de trillingen worden veroorzaakt door zijn grootste vijand: de mol.