Is het nuttig om een groot hoofd te hebben?

En wat is het nut dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.6K

Antwoorden (11)

Er is geen nut. Het fabeltje dat er meer hersenen in zouden zitten en dat je slimmer zou zijn is ook onzin. Je intelligentie wordt bepaald door hoe goed de verbindingen in je hersenen zijn. Heb je een klein hoofd, dan kan je net zo slim zijn als iemand met een groot hoofd.

Kortom, een groot hoofd heeft evenveel (of evenweinig) nut als een klein(er) hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel als je een groot lichaam hebt.
het nut is dat alles dan in verhouding is.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dat verhoud vrij weinig tot niks met ‘nuttig zijn’, een proportioneel fysiek is een schoonheids ideaal.
Misschien als je voetballer bent en goed bent in ' koppen' ?
Verder lijkt mij het hebben van een groot hoofd op geen enkele wijze nuttig.
En als iemand beweert dat je dan wellicht meer herseninhoud hebt, verwijs ik je naar Einstein en consorten. Nooit gehoord of gezien dat de groten der aarde gezegend waren met een groter hoofd dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft geen nut
er zitten alleen maar nadelen aan een groot hoofd
het gewicht dat je moet dragen en daardoor meer overbelasting van de nek wervels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger bestond er de "wetenschap "frenologie.
Deze wetenschap (ahum) diende er voor om te bewijzen dat mannen een groter hoofd hebben dan vrouwen en daarom intelligenter zouden zijn.
Nu weet men dat je hersenvolume NIETS zegt over je verstandelijke vermogen.
Vrouwen hebben een kleiner hoofd dan mannen, kleinere hersens maar zijn gemiddeld genomen slimmer.
De grootste hoofden bleken toe te behoren aan een president van de USA en een zwakzinnige.
Nu men weet dat het verband tussen formaat en verstand NIET bestaat is de frenologie als pseudowetenschap in de ban gedaan.
Men heeft wel ontdekt dat sommige mensen die vrijwel geen hersenmassa hebben, buitengewoon intelligent zijn,
sommigen sparen titels alsof het DE zegeltjes zijn.
Dat zet ook het inzicht dat het mentale vermogen alleen in de hersenschors zou zitten en bepaald wordt door het aantal synaptische aansluitingen tussen de hersencellen op losse schroeven.
Dit geschreven hebbende kun je stellen dat mannen met een groot hoofd indrukwekkender zijn en voor voetballers is het handig met koppen.
Verder heeft een groot hoofd geen voordelen.
Zolang alles in verhouding is , is dat optimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat je met een groot hoofd meer kans hebt op overwicht op de ander, net als een groot persoon. Er is meer 'vlees' dat tegen je praat, dat kan meer indruk geven op wat voor manier dan ook.
13 jaar geleden
Als je boodschappen gaat doen,hoef je geen tas mee te nemen, maar kan alles in je petje. Dat is het enige voordeel wat ik kan bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adders hebben iets aan een groot hoofd; daar kunnen ze meer tegelijk mee eten.

Cro Magnon-mensen hadden ook iets aan een groter hoofd dan wij als moderne mensen. Dat had ook te maken met eten: kauwen op grote kwantiteiten konijntjes, vosjes en paarden gaat makkelijker met een grote kaak en die moet wel op de rest van de schedel passen. Daarnaast was het voor de overlevingskans van kindertjes ook beter als ze een dikke schedel hadden. Tegenwoordig is dat van iets ondergeschikter belang.

"Onze" hoofden zijn in de evolutie eerst groter en later kleiner geworden. Dat heeft deels met bovenstaande zaken te maken, deels ook met dat onze hersenen efficiënter zijn gaan werken. Net zoals staaldraad heel dun en toch enorm sterk kan zijn, zo kunnen hersenen klein en toch krachtig zijn. Een groot hoofd zegt niet zo heel veel over intelligentie dus.

In ons mensenleven groeien en krimpen onze hersenen ook. Onze hersenen moeten in onze kindertijd eerst enorm groeien, waarna ook een efficiëntieslag volgt en onze cortex weer krimpt. De hersenen van zeer intelligente kinderen groeien wel langer door dan die van gemiddelde kinderen (7 jaar vs 12 jaar), om daarna weer in te krimpen. Dus als je intelligentie een voordeel vindt, dan is een groot brein op je twaalfde een goed teken.

Maar een groot brein hoeft niet persé een grote schedel te betekenen en vice versa (hoewel er een correlatie bestaat). Dus ik denk dat ik uiteindelijk gewoon bij mijn adder-antwoord moet blijven steken ;)

Toegevoegd na 7 minuten:
(waar ik 12 jaar zei, had het 13 moeten zijn; zie bron 4)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maat van het hoofd en die van het brein hebben geen directe relatie met elkaar. Erg dikke mensen hebben vaak ook een groter hoofd, maar het gewicht van de hersenen is voor bijna iedereen hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet heeft een groot hoofd geen nut, maar ik weet wel dat je hoofd vanaf je geboorte in verhouding veel groter is dan de rest van je lichaam. Je hoofd blijft klein tot je geboren wordt zodat je door de bekken van je moeder kan. En na de geboorte groeit je hoofd enorm en pas als je 21 bent is je hoofd in verhouding met je lichaam. Kijk maar eens naar kleine kinderen, die hebben vaak een 'groot' hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groot hoofd is niet nuttig. Het lijkt mij alleen maar lastig.. Je heb geen normale maat voor hoeden of petten of mutsen. Wellicht worden sommige kinderen ermee gepest.