Hoe snel kan een slang kruipen?

Weet iemand wat de maximumsnelheid is van een slang?

Dan heb ik het over slangen zoals Cobra, Pythons,...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
22.2K

Het beste antwoord

Het schijnt inderdaad dat de zwarte mamba de snelste is, maar verschillende bronnen geven verschillende snelheden op. Ook zegt de National Geographic dat hij tot de snelste slangen behoort - niet dat hij per se de snelste is. Overigens houdt hij die topsnelheid maar heel eventjes vol.

Een overzicht van wat snelheden:
- Volgens Wikipedia kan de mamba een topsnelheid halen van 20 km/u.
- NGC geeft ook een snelheid op van 20 km/u
- Volgens het Natural History Magazine haalt hij een snelheid van 20Mph ~ 32 km/u

Het is niet goed te bepalen wat nu echt de bronnen zijn en wie de metingen heeft verricht. Je moet je dus afvragen hoe het is gemeten en of de info echt klopt: het is natuurlijk erg lastig om een hardloopwedstrijd te organiseren voor slangen.

Het beste antwoord dat ik je dus kan geven is dat de slang een snelheid van 20 km/u kan halen, maar er is ook een mogelijkheid dat hij sneller kan (cfr. The Wildlife Conservation Society)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen heeft weleens verhalen gehoord over slangen die ruiters achternazaten. Allemaal onzin! De mens loopt al sneller dan welke slang dan ook. De zwarte mamba, die erg snel is, gaat niet harder dan 15 km. En slangen, heel rustige en bescheiden dieren, zullen nooit mensen achtervolgen. Daartegenover staat dat slangen heel snel en met een enorme precisie kunnen bijten; bovendien hoeft ze zich daarvoor niet eerst op te rollen, iets wat wel veel mensen denken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik loop geen 15 km per uur. Gemiddelde is 5km per uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is wandelen Niels, jij kan echt wel sneller lopen voor een minuutje. Dan haal je echt een snelheid die meer is dan 15 km per uur.