Geeft iedere plant zaden af? En op welke manier kun je deze winnen?

Ik ben pas begonnen met tuinieren (kruiden, bloemen, groenten etc) en ik ben benieuwd of elke plant zaad vormt en zo ja hoe je dit dan kan oogsten. Bestaat er een soort handleiding waarbij je na kunt gaan hoe een plant zaden vormt en hoe je deze kunt winnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

In principe vormt iedere plant zaad, dat is de voortplanting per slot, en van belang!
Uitzondering zijn sommige hybride planten.

Van groenten wil je geen zaad trekken, of je moet ze voor de sier willen houden.
De bedoeling is dat je ze opeet voor ze doorschieten en zaad gaan vormen.

En hoe te oogsten, dat verschilt per plant.
Sommige planten zijn uitstekend in staat zichzelf uit te zaaien.
Voor de rest: hou in de gaten wanneer het zaad droog is en makkelijk loslaat, en hou er een envelopje onder.
Koel en droog bewaren.
Succes!
Rieneke1