Is een langdurige periode van het ontbreken van zonlicht, wetenschappelijk gezien van invloed op het gedrag van mensen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja,zeker. Mensen krijgen vitaminen te kort, zowel dooor groente en vlees als door straling. Vitamine D in dit geval.

sommige mensen merken het direct: sombere gevoelens en vermoeidheid steken de kop op. Al ruim een eeuw is bekend dat de lichaamstemperatuur volgens een vast patroon varieert: 's ochtends, na zonsopgang, stijgt ze; na zonsondergang, daalt ze. De lichaamstemperatuur volgt dus de cyclus van licht en donker. Hetzelfde patroon zien we bij de aanmaak voor twee hormonen: cortisol en melatonine, dat slaperig maakt. De aanmaak van cortisol is 's ochtends vroeg het hoogst en neemt daarna geleidelijk af. Bij melatonine zien we het omgekeerde: 's avonds vanaf een uur of tien neemt deze toe om vroeg in de ochtend haar top te bereiken; overdag zakt het niveau sterk terug. De cycli van beide hormonen zorgen dat we 's ochtends fit opstaan en 's avonds de slaap goed kunnen vatten. Ogen spelen in deze biologische processen een belangrijke regulerende rol, weten we sinds kort. Zelfs bij blinden en slechtzienden, bij wie de 'zie-functie' niet of slecht functioneert, zouden de ogen deze taak vervullen. Dat verklaart de slaapproblemen bij mensen bij wie de ogen zijn weggenomen. Je kunt je voorstellen dat deze problemen van invloed zijn op het gedrag van mensen. Mensen kunnen bijvoorbeeld gaan lijden aan depressies. Naast dat de lichtduur voor mens en dier van belang is, speelt daglicht ook een belangrijke rol in andere levensprocessen. Zo wordt bij de mens in de huid onder invloed van daglicht (UV-B licht) 7- dehydrocholesterol gevormd. Dit is nodig voor de vorming van vitamine D3, dat essentieel is voor de absorptie van calcium en fosfor vanuit de darm.

Bronnen:
http://www.lightfresh.nl/Rapport%20Daglich...

Te weinig licht me t name zonlicht kan depressies veroorzaken. De raad by depressieve mensen is vaak :ga ns buiten wandelen.

Jazeker; Een belangrijke stressfactor voor ons lichaam is dan … het gebrek aan natuurlijk daglicht. Het is belangrijk dat er overdag voldoende daglicht op onze ogen en huid valt. Hierdoor wordt serotonine en vitamine D aangemaakt. Serotonine is een stof die belangrijk is om je goed te voelen en om ’s nachts goed te slapen. mensen zitten vele uren binnen en komen zo vaak te weinig buiten om voldoende serotonine aan te maken, zélfs in de zomer. Te weinig zonlicht veroorzaakt ook een tekort aan vitamine D. Dat wordt namelijk onder invloed van zonlicht in je huid aangemaakt. De zonkracht moet hiervoor tenminste 3 zijn. Van oktober tot en met april is dat overigens maar zelden het geval. Ook vitamine D kan juist de stemming positief beïnvloeden waardoor je je prettiger voelt. En dat helpt weer tegen stress. Overigens geeft ook de voedingsraad al aan dat we in het westen een structureel tekort aan vitamine D krijgen. Er wordt zelfs overwogen om dit extra aan melk toe te gaan voegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100