Kan een hoog suikergebruik diabetes veroorzaken of versnellen?

Er wordt regelmatig beweerd dat een hoog suikergebruik diabetes zou veroorzaken, of dat het het begin van diabetes zou versnellen.

Zijn er aanwijzingen voor dat dit echt zo is? Of is het slechts zo dat iemand die veel suiker gebruikt, eerder *merkt* dat hij diabetes heeft, maar dat de ziekte zelf er niet eerder of later door begint?

Indien een hoog suikergebruik daadwerkelijk diabetes *veroorzaakt*, wat is dan het mechanisme hierachter?

Toegevoegd na 1 minuut:

Voor de duidelijkheid: ik bedoel niet de diabetes die is gerelateerd aan overgewicht, en overgewicht dat ontstaat door de calorieën die in suiker zitten. Die diabetes wordt namelijk veroorzaakt door het overgewicht, niet door de suiker.

Ik doel met mijn vraag dus echt op diabetes die zou worden veroorzaakt door het consumeren van grote hoeveelheden suiker.

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

In principe kan iedereen suikerziekte krijgen. Er zijn echter wel risicofactoren die van invloed zijn op het krijgen van suikerziekte. Voor type 1 zijn de risicofactoren moeilijk te beïnvloeden. Het is immers het immuunsysteem die de insuline afbreekt. De oorzaak daarvan is vooral genetisch.
Voor diabetes type 2 (de meest voorkomende vorm) is meer te zeggen over de risicofactoren. Gedeeltelijk zijn deze ook erfelijk, maar er spelen ook factoren mee op het gebied van levensstijl. Factoren kunnen zijn:
- Leeftijd boven 45 jaar (risicogroep);
- Beschadigde glucose tolerantie (ook wel prediabetes genoemd, zie hieronder);
- Familieleden die suikerziekte hebben of hadden (erfelijke factor);
- Overgewicht;
- Weinig beweging;
- Slecht cholesterol gehalte
- Te hoge bloeddruk;

- Vrouwen die zwangerschapsdiabetes gehad hebben;

Door veel suikergebruik krijg je geen suikerziekte, maar wel de kans op overgewicht, wat kan leiden tot suikerziekte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Diabetes wordt (bijna) altijd erfelijk bepaald.
Door veel te bewegen kun je het redelijk lang uit, misschien zelfs wel afstellen.
Stop je met veel bewegen, wat in mijn geval gebeurde door van baan te veranderen van magazijn medewerker naar kantoorpik, stak de diabetes de kop op en is nooit meer verdwenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In mijn geval gaat het wel over type 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nog steeds niet geheel duidelijk wat het duwtje geeft want het is een probleem met je eigen afweersysteem maar je lichaam heeft wel iets nodig om er mee te beginnen, eens gaat je afweersysteem verkeerd reageren. In het onderstaande citaat wordt overigens niet eens geïnsinueerd dat het een hoog gebruik aan suikers kan zijn:

Diabetes type 1 is een auto-immuunziekte. Dat betekent dat het eigen afweersysteem de oorzaak is. Normaal ruimt de afweer alleen ziektes op in je lichaam. Bij diabetes type 1 vergist het afweersysteem zich. Het vernielt per ongeluk je cellen die insuline aanmaken.

Hoe kan het afweersysteem zich zo vergissen? We weten nog niet goed waarom dat gebeurt. Waarschijnlijk begint het met een erfelijke aanleg. Die hoeft trouwens niet per se van ouders of grootouders te komen (zie erfelijke aanleg bij diabetes type 1). Dat kan gewoon toeval zijn. Heeft iemand de aanleg om diabetes type 1 te krijgen, dan is het nog niet eens zeker dat hij het krijgt. Maar de kans is groter dat het afweersysteem op een bepaald moment een fout maakt.

Op zoek naar de oorzaken van diabetes type 1

We zoeken nog naar redenen waarom het afweersysteem dat duwtje krijgt richting diabetes type 1. Bij mensen die er aanleg voor hebben. Misschien brengen gluten (uit graan) bij sommige kinderen de afweer uit evenwicht. Of misschien koemelk bij baby's. Ook lijkt het erop dat een gewoon virus, zoals een buikgriep, op een bepaald moment het afweersysteem in de war kan brengen. We weten het nog niet precies, daar gebeurt nog veel onderzoek naar. Want als we dat beter snappen, kunnen we diabetes type 1 misschien voorkomen of uiteindelijk zelfs genezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Suiker wordt niet helemaal afgebroken als je er teveel van gebruikt, en dan wordt het als vet opgeslagen. En daardoor is de kans op Diabetes II weer groter. Immers, de stofwisseling wordt beïnvloed en de aderen slibben dicht.