Waarom wordt de mens groter?

Ik hoorde laatst in een discussie dat de oorzaak dat de mens groter wordt niet in de evolutie gezocht moet worden maar in de betere voeding, is dit waar?
En is het waar dat dat soorten groter worden als ze een redelijk veilig leven leiden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Het is lastig aan te tonen wat nu werkelijk de oorzaak is van de spectaculaire lengtegroei van de laatste 150 jaar. Er wordt aangenomen dat de verbeterde kwaliteit van voedsel en de algemene beschikbaarheid van dit gezonde voedsel een belangrijke rol speelt. Op dit moment zijn er echter aanwijzingen dat de kwaliteit en de hygiënische bereiding van voedsel een grotere invloed hebben dan tot nu toe werd gedacht. Een andere belangrijk aspect van de toenemende lengtegroei is het ontbreken van infectieziekten. Nederland kent zeer goede en toegankelijke gezondheidszorg. Daarnaast bereikt het Nederlandse vaccinatieprogramma tegen kinderziekten 95% van alle in Nederland woonachtige kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja betere voeding is de reden...

Nee, het geldt wel voor alles, geef een appelboom alle voeding en water, dan zullen de appels groter worden als bij een boom die dat niet tot zijn beschikking heeft...

Zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eindelijk ben ik het een keer met je eens :) +1
Dat komt omdat de voeding steeds beter en gevarieerder wordt. Als je naar mensen in b.v. Indonesië kijkt,zie je dat ze over het algemeen een stuk kleiner zijn dan wij westerlingen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt niet voor de mensen in de hele wereld.
In Europa gaat dat wel op.
Lees eens onderstaand artikel over breedtegraad en groei.
In de USA worden de mensen niet langer dan vroeger, ook opmerkelijk...
AWM
14 jaar geleden
Ik las vandaag juist op msn to day het volgende.....reeds geknipt en geplakt.

Vrouwen zullen door de evolutie korter en dikker worden. Dat beweren Amerikaanse onderzoekers.

Lange, slanke vrouwen bevolken advertenties en de catwalks bij modeshows. Maar misschien niet lang meer. Dat zegt de Amerikaanse onderzoeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt inderdaad ook van je genen af. Ik ben nl. kleiner dan allebei mijn ouders - die waren 1.72 en 175. Ik ben nooit langer geweest dan 1.69 (ben nu krimpende - leeftijd....) Mijn vader is 1/4 indonesisch, dus dat werkt dóór, ondanks het feit, dat ik mijn leven-lang heel goed gevoederd ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ooit ergens gelezen dat ook het gebruik van groeihormonen in vlees hier invloed op heeft.
Hier bij mij loopt het bewijs van alsmaar langer worden dagelijks rond. Met mijn 183 ben ik al bijna de kleinste in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen - ook in Azie - worden groter, dikker en lelijker.
Veel eiwitten en weinig lichamelijke arbeid.
Kijk maar naar het vriendje van Madonna (zo worden ze in het Westen niet meer gemaakt):
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het glazen plafond gebroken is.