Hoe oud kunnen padden (en kikkers) ongeveer worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5 jaar ofso
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5-6 jaar

Antwoorden (2)

Van de bruine kikker leeft na 5 jaar nog 2%. Ze kunnen dus in elk geval 5 jaar worden.
De gewone pad wordt soms wel 7-11 jaar. In gevangenschap soms nog ouder.

(Grzimek, Het Leven der dieren, Deel V, Vissen2 en amfibiën)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thnx! Nou, 7-11 jaar is best wel een tijdje...
Veel ouder dan je zou veronderstellen. Ik heb grote padden (al groot gevangen) wel een jaar of acht gehouden en toen weer teruggebracht naar de natuur.
Over het algemeen is de mortaliteit veroorzaakt door predatie van met name automobielen. Bij kikkers en padden is het overleven van het eerste jaar cruciaal (misschien vinden van een geschikte overwinteringsplaats. Bij zeer strenge winters vind je vaak grote aantallen dode bruine kikkers, omdat de overwinteringsplaats toch niet zo heel geschikt was).

Ik denk dus dat zowel kikkers als padden minimaal 20 jaar oud kunnen worden, maar hun leeftijd meer door calamiteiten wordt begrensd, net zoals bij haringen, die ook 22 jaar kunnen worden maar hun einde vaak vinden als nieuwe haring of voedsel voor een bultrug. De grote mortaliteit in het eerste jaar is volgens mijn persoonlijke vermoeden een soort selectie op gedrag, welke plekken gaat de kikker gebruiken als leefgebied in de verschillende seizoenen en wanneer gaat hij daar naartoe. De kikkers die bij toeval de juiste keuzes maken zullen dat het volgende jaar weer doen en de sterfte is verder per jaar relatief constant, bepaald door verkeersdichtheid, hoeveelheid predatoren en dergelijke.

Er zijn ook wel ziektes die zo nu en dan de lokale populaties decimeren, soms zijn dat natuurlijke lokale verschijnselen, maar ziektes worden ook verantwoordelijk gesteld voor de enorme achteruitgang van amfibieen wereldwijd, doordat dieren als klauwkikkers over de hele wereld worden gehouden en als drager van ziektes gevoelige soorten kunnen besmetten. Vaak blijven ziektes ook wel een mysterie.