Kunnen spinnen jeuk hebben? Kunnen ze zich daar dan krabben of wrijven?

Toegevoegd na 10 minuten:
Spinnen kunnen erg harig zijn -zie foto- dus ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat er ook jeukend ongedierte tussen hun haren kan gaan zitten

Picture for question
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
denk niet dat de zenuwen van een spin geavanceerd genoeg zijn om zoiets te voelen, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ viridiflavus: meerdere generaties achter zich hebben is echt geen voorwaarde om verder geëvolueerd te zijn dan een andere soort. Evolutie heeft te maken met "zich aanpassen aan de (leef)omstandigheden".
Wanneer er geen ènkele (prangende) reden voor een organisme is om zich verder / door te ontwikkelen in ene bepaalde richting omdat die omstandigheden min of meer constant blijven en dus niet nodig zijn om het voortbestaan te garanderen, zal een evolutionaire aanpassing onnodig zijn. Wanneer een mijt bij een spin hoogstens lastig is, maar zeker niet levensbedreigend (bijvoorbeeld omdat ze maar kort op de gastheer/vrouw blijven), is er voor het organisme geen (enkele) noodzaak gealarmeerd over een dergelijk beestje te worden. Dus zal er ook niet zoiets als (de aanleg van) een geavanceerd jeuksysteem nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens vind ik het een leuke vraag.
Overigens, virifdilavus, denk ik dat jouw antwoord sterk is èn je eigen opmerking hierboven teniet doet (de mijten zie je ...niet zo heel vaak... Dus ook geen echte noodzaak tot aanpassen want uitsterven / overleven is niet in het geding.

Het beste antwoord

Ze worden wel geparasiteerd door mijten, maar eigenlijk zie je dat niet zo heel vaak. Leuk in het artikel is de Nederlander Oudemans die wat soorten beschreven heeft rond 1900 en in 1930 een mijt beschrijft op Sumatra. Het is nog een open vraag of ze jeuk hebben. Ik gok van wel en denk dat ze de mijten eerst wel zullen proberen te verwijderen. De foto die je gebruikt is overigens van Thomas Shahan, met betrekkelijk simpele middelen genomen, methode is te zien op youtube.

Toegevoegd na 5 minuten:
De mijten gaan overigens op de pleura zitten, de verbinding tussen de delen van de bepanstering, dunner en handig als de spin gaat vervellen.