hoe weet ik hoeveel zoetwater mosselen in mijn vijver passen zodat, gezien de hoeveelheid eten dat ze nodig hebben??

Hoi, ik heb een klein natuurvijvertje met een forel, en 6 goudvissen van verschillende generaties en een vuurbuik-salamander of twee , nu heb ik laatst wat zoetwatermossels in de vijver gedaan en t water is kristal helder en ze doen t nu goed, maar....... het is een redelijk klein vijvertje en ik ga ervan uit dat je moet letten op dat ze genoeg te eten hebben, hoe weet ik hoeveel erin kunnen en of en wanneer er vers rivier zand in moet of iets dergelijks???
(heb er best veel ingedaan, ze verschillen van 4 cm tot ongeveer 10 cm.)
(zit er ook aan te denken de meeste weer terug te plaatsen waar ik ze vandaan heb..............maar hoop dat jullie weten hoe ik ze toch kan houden, dank!!)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
8.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hi Viridflavus, leuk te lezen! mijn tuin is (helaas) afgesloten, kan niets uit zichzelf in komen, vink wel jammer. Mijn vijver is ontstaan toen ik mijn oude vijver wilde opdoeken, ik had al vissen wegegeven, en er waren er nog twee over, lui als ik was, was de vijverfolie nog hiet helemaal weggehaald,de kuil was er nog. Door de regen werd ie weer gevuld en ik dacht, ach laat ik die twee goudvissen maar zolang daarin zitten, dat ging goed voor hun, toen heb ik uit een stroom hier in de buur planten gehaald voor ze en wat grond........ daar zat blijkbaar een forel eitje of baby in, want die bleek niet een jonge goudvis te zijn maar bleef maar groeien en is dus idd een forel............. de geelbuiksalamander komt van een ex buurvrouw die haar vijver opdoekte toen ze ging verhuizen, er zijn in mijn vijvertje hoogte verschillen, of diepte verschillen, en iedere winter denk ik weer, dat redden ze nooit, maar ieder voorjaar, heb ik weer jongen, heel bijzonder, ik doe er niets aan, geef geen extra voer, en toch zijn ze vet planten ze zich voort... ik ben heel trots op mijn allegaartje, en kan er zo van genieten!!! wat het ook is, hoe je het ook noemt, volgens mij zijn gezond en gelukkig, de forel denkt dat ie een goudvis is hihi maar maakt wel af en toe mooie sprongen................................. , mijn vijver word in augustus trouwens verdiept en vergroot................ en ik gebruik dus alleen materiaal uit de natuur. (op het folie na.......) dank voor je reaktie, leuk te lezen! wilde dat ik ook kikker en slangen had, maar dat kan niet, door al de katten hier in de buurt en dus in mijn tuin........................ fijne avond!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hi Viridiflavus, leuk te lezen, en ik denk dat je gelijk hebt, dat t geen forel was, hij is vannacht overleden, ja ja ik heb mijn les geleerd!! vind t zo erggggg maar goed, heb nu wel fotos van hem kunnen maken, als ik er een aan je stuur , weet jij dan wat t wel was??? dank!

Het beste antwoord

Zoetwatermosselen, zuiveren het water door dag en nacht water door de mossel te pompen.
Voor een vijver met 6 goudvissen hebben ze geen enkele waarde.
Dat je vijver zo mooi helder is, heeft te maken met de tijd van het jaar de hoeveelheid daglicht en de daglichtlengte. ( mogelijk ook een pomp/ filter)
In een vijver gaan de meeste mosselen gewoon dood.
In een kleine vijver met dit soort vissen is er geen goed evenwicht en te weinig te eten voor deze mosselen.
Ook is er geen bodem met modder/ aarden in een vijver zoals in de natuur, de mossel wil zich ingraven .
Terug plaatsen naar de natuur is de enige juiste optie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi, dank je voor je antwoord, ik heb geen filter natuurlijk, want tis een natuur vijver, en ik heb wel modder/zand uit de rivier waar de dieren uit komen in de vijver, ze hebben zich al ingegraven.................. en de vijver was juist heeel troebel, veel donkergroen, en heb dus toen een filter even gebruikt, maar dat haalt al het voedsel voor de vissen eruit dus nu ik die uit had, werd het weer donkergroen, maar nu is het super helder, dus tja..................... wat t eten betreft, die vraag heb je niet beantwoord, dus nu weet ik nog niet meer dan ik zelf al bedacht had.................. toch waardeer ik je antwoord eddeijst, want meestal heb je een van de betere antwoorden. dank dus hiervoor.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vijvers en alles wat er bij hoort is mijn vak, maar bijna altijd gaat het over een kunstmatige vijver met vijverfolie dus.
Een natuurlijke vijver reageert heel anders en is makkelijker.
Maar goudvissen vervuilen heel sterk en een forel heeft het liefst glashelder, koel en stromend water, het is dus behoorlijk tegenstrijdig deze twee soorten bij elkaar te hebben.
Mosselen kunnen plotseling dood gaan, die gaan dan vreselijk stinken en kunnen het water bederven, hierdoor gaan de andere mosselen ook dood en daarna, je raadt het al, de vissen.
Dus waarom dit risico nemen, je zit al duidelijk op de grens wat wel en wat niet kan.
Alleen veel planten die hard groeien, kunnen het water helder houden, zoals een gele lis en waterlelie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeten...... mosselen eten plankton, dus zwevend dierlijk en organisch plankton, daarom vind je mosselen meestal in troebel water, in brede sloten, vaarten en vooral meren met een turfbodem.
Hoe schoner en helderder je vijver is, hoe minder voedsel voor de mosselen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eddijst, dank je wel voor je toevoeging, en Viriflavus, jij ook!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vooral de aanvulling na t antwoord was antwoord op mijn vraag.