Hoe kun je evolutietheorie leren?

Ik ben de laatste tijd steeds meer bezig met atheïsme en nu ben ik ook wel geïnteresseerd geraakt in evolutietheorie. Alleen nu is mijn vraag of en hoe je dit thuis jezelf behoorlijk zou kunnen leren. Heb al wat gezocht maar kon niet zo zeer een soort van 'how-to' vinden... Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Computoon
10 jaar geleden
Wat heeft atheisme met de evolutietheorie te maken (en andersom)?

Antwoorden (3)

Waarom moet je het 'leren'? Het is een theorie, die kun je nalezen, meer hoef je er niet mee te doen toch? Ga naar de bieb en leen en lees wat boeken, bijv om te beginnen http://www.basharing.com/V3.0/kaas-en-de-evolutietheorie

Of je klikt alle oranje woorden (ook rechts) aan op deze pagina: http://www.kennislink.nl/publicaties/darwins-evolutietheorie en die ga je lezen.

Je kunt natuurlijk ook het boek van Darwin lezen: http://www.bol.com/nl/p/over-het-ontstaan-van-soorten/1001004005568612/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"evolutie leer voor dummy's" is aan te bevelen, zie de link.

Daarnaast is de evolutieleer gewoon een wetenschappelijke theorie en is de relatie die je met atheisme legt niet terecht. Het enige is dat een atheist de theorie eerder accepteerr dan een gelovige die in god de schepper ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je nou echt prachtig geschreven en begrijpelijke boeken over dit onderwerp wilt lezen, dan raad ik je de boeken van Richard Dawkins aan. Hij is evolutiebioloog en kan het allemaal prachtig uitleggen. Als je niet graag Engels leest, dan kun je van de meeste van zijn boeken de Nederlandse vertaling kopen.

Ik raad aan:
The Greatest Show On Earth [Het grootste spektakel ter wereld]
Werkelijk een fantastisch boek!

En als je wat gevorderd bent:
The Selfish Gene [De zelfzuchtige genen]
De subtitel van de vertaling (zie bron) vind ik erg misleidend. Het boek gaat niet over egoïsme, het gaat om de eenheid van evolutie, die volgens Dawkins niet de soort is, en ook niet het individu, maar het gen. Héél interessant! Je zult voortaan alles anders bekijken. Maar hier moet je niet mee beginnen.

Hij heeft ook een fantastisch boek geschreven over godsdienst en atheïsme:
The God Delusion [God als misvatting]

Het is wel handig als je eerst iets weet van genetica (erfelijkheidsleer). Daar zou je gewoon wat goede biologiewerken voor kunnen raadplegen.