Waarom hebben kleinere dieren meestal een veel hogere hartslag dan grotere dieren?

Er hoeft toch naar verhouding niet meer bloed rondgepompt te worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd naar het antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ interessante vraag, alles wat klein is lijkt sneller te moeten bewegen. Kleine dieren hebben wel een relatief groot oppervlak wat toch ook op een redelijke temperatuur gehouden moet worden. dat zal meer energie vergen, maar buiten dat lijkt het me een universeel gegeven; kleine opwind horloges tikken ook sneller dan grote klokken. Ik weet er geen goed antwoord op.

Het beste antwoord

De verhouding van hoeveelheid bloed ten opzichte van de grote van het hart zal niet veel uitmaken.
Het is wel zo dat een klein dier om te overleven erg snel moet zijn. Om snel te kunnen zijn moet zuurstof ook snel bij alle spieren kunnen komen en koolstofdioxide moet snel worden afgevoerd. Doordat het diertje een hogere hartslag heeft, wordt het bloed sneller rondgepompt en kunnen zuurstof en koolstofdioxide (en andere stoffen) sneller worden vervoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt aannemelijk. +1

Andere antwoorden (4)

Omdat ze ook een kleiner hartje hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dit nergens op slaat...
Ze hebben maar een piepklein hartje. Kleine motortjes moeten harder draaien.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dat komt door de doorsnede van hun bloedvaten.
Tegen de wanden van de bloedvaten beweegt het bloed maar moeilijk en langzaam. Bij die kleine diertjes zit er maar een heel kleine opening in de vaten waar het bloed door heen geperst moet worden, daar moet hun hartje harder voor werken.

Toegevoegd na 21 uur:
Ze geloven hier liever een punten-Guru dan een Antwoordman. Het is bij de beesten af:

"At the surface of a blood vessel, blood hardly moves because it is in contact with the wall. So the more surface you have, the harder it is to pump blood. This means small animals have to work harder that large animals to get blood to each of their cells.

But large animals and small animals use the same kind of pumping machinery (i.e., muscle fibers), so the only thing small animals can do to make up the difference is to run their pumps faster.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou een kleinere motor van een kleinere auto harder moeten draaien dan een grotere motor van een grotere auto, als alles naar verhouding is?
AWM
14 jaar geleden
Zie aanvulling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een muis heeft relatief gezien geen kleinere bloedvaten dan een olifant, hoor!!
AWM
14 jaar geleden
De viscositeit van het bloed is echter gelijk.
Een dier gaat ongeveer, grosso modo ±2 miljard hartslagen mee...

Dus als een dier 1 jaar oud wordt, weet je ongeveer dat het hart 10 keer zo snel slaat als het hart van een mens...

Toegevoegd na 2 minuten:
En hun tijdsbeleving dus ook, heb je ooit een pimpelmeesje gezien, hoe snel die kijkt en reageert, dat gaat veel sneller als bij een mens, alles gaat sneller, ook jongen krijgen en alles... Ze maken net zo veel mee, daar kun je vanuit gaan, maar dan veel meer gecomprimeerd...

Ging alles niet veel sneller toen je klein was? Dat komt door hetzelfde principe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom gaat het dan sneller? Een muis zou dus langer leven als zijn hartslag langzamer was? Waarom is een hogere hartslag nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch heeft hij gelijk, al kan ik het niet uitleggen
AWM
14 jaar geleden
Hij heeft volledig ongelijk, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik nogal stellig Antwoordman.
AWM
14 jaar geleden
Ja, ik ben zeer stellig. Dat komt ook dat het om het 37ste volstrekt foute antwoord van vandaag gaat, dus dat zie je in één oogopslag. Even Googelen en je ziet wie er gelijk heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, antwoordman jou gebrabbel slaat nergens op en dit antwoord wel!
AWM
14 jaar geleden
Je moet gewoon doorgaan met je pluspunten geven aan de foute antwoorden, hoor Waterman. Veel geluk.
kleine dieren zoals muizen verbruiken per kilo lichaamsgewicht meer energie dan grote beesten. Ze moeten bijvoorbeeld meer moeite doen om warmte vast te houden. Hun verbranding verloopt daarom snel: hun hart klopt zo snel dat het meer een constante brom is. Daardoor produceren ze veel reactieve, schadelijke moleculen - zogenoemde 'vrije radicalen' - en verouderen ze snel.