Welk weefsel is verantwoordelijk voor een hersentumor?

Kanker ontstaat en groeit door celdeling/vermenigvuldiging. Maar hersencellen vermeerderen zich toch niet, ik krijg er daar toch geen van bij?! Of klopt dat laatste niet?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Het klopt inderdaad dat de meeste neuronen (zenuwcellen) in de hersenen niet meer actief delen. Er is echter een groep cellen die nog wel deelt. Dit zijn de gliacellen, en zij hebben voornamelijk een structurele, onderhoudende en beschermende functie. Hun voornaamste taak is niet het overbrengen van signalen (neurotransmissie), zoals de meeste neuronen in de hersenen doen. Gliacellen kunnen dit tot een zekere hoogte ook, maar zij houden zich met name bezig met neuronen op hun plaats houden, voedingsstoffen en zuurstof afleveren en het aanvallen van ziekteverwekkers zoals bacteriën en virussen. Omdat zij kunnen delen, kunnen ze dus ook tumoren vormen. Ongeveer de helft van alle primaire hersentumoren (tumoren die ontstaan uit weefsel van de hersenen zelf - dus geen uitzaaiingen) ontstaat uit gliacellen die ongecontroleerd delen.

De andere helft van de hersentumoren bestaat ook uit weefsel wat nog deelt, maar net als gliacellen niet neurotransmissie als voornaamste functie heeft. Dit zijn bijvoorbeeld de meningens (hersenvlies), de bloed- en lymfevaten, de schedel (botkanker), de hypofyse of de pijnappelklier. Daarnaast kunnen ook uitzaaiingen van een tumor elders in het lichaam zich verspreiden naar de hersenen en daar tumoren vormen. Dit soort tumoren worden ook wel secundair genoemd.

Dus hoewel de meeste cellen in de hersenen inderdaad niet meer delen zijn er nog wel delende celtypes die niet direct iets te maken hebben met neurotransmissie. Zij kunnen dus tumoren vormen. Daarnaast kunnen hersentumoren ontstaan uit uitzaaiingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je krijgt er toch ook geen vingers bij. Los van de vraag of de massa van hersenen toenemen, bestaan ze uit cellen die uiteindelijk sterven. gelukkig wordt dat gecompenseerd door cel deling. De cel leest in het DNA tot wat voor cel hij moet worden en weet zo ook tot in welke relatie die staat tot zijn naastgelegen cellen. Indien de code van het DNA beschadigd en dus onleesbaar is weet de cel niet wat hij moet doen en begint in het wilde weg te delen zonder zich te schikken aan het menselijk DNA.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag, tumoren worden over het algemeen veroorzaakt door ongeremde deling van gliacellen en een verzameling van andere typen ondersteunende cellen en hormoon producerende cellen. Bijzonder is de tumor van de hypofyse die tot reuzengroei aanleiding geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onze hersenen zijn opgebouwd uit ongeveer 100 miljard zenuwcellen. Deze worden ook wel NEURONEN genoemd. Deze neuronen liggen in bindweefsel ofwel GLIA.
Dit gliaweefsel bestaat weer uit een tweetal soorten cellen, de ASTROCYTEN en de OLIGODENDROCYTEN.
Hersentumoren ontstaan in de overgrote meerderheid van de gevallen uit het bindweefsel, de GLIA ( dus niet uit de hersencellen zelf ) en worden daarom wel GLIOMEN genoemd. Het is waar dat hersencellen zich na een bepaalde leeftijd niet meer ontwikkelen maar kanker die uit de eigenlijke hersencellen onstaat is vrij zeldzaam!
Kanker onstaat door een ontaarding in een bestaande cel ( beschadiging van het DNA ) deze cel gaat zich ongeremd delen en woekert in het wilde weg zonder enig patroon te volgen en dringt vervolgens door in gezond weefsel. Als cellen losraken van de primaire tumor kunnen ze in de bloedbaan terecht komen en weer nieuwe tumoren vormen. Dit noemt men uitzaaiingen ofwel metastasen. Gliomen zaaien zich bijna nooit uit naar andere organen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij tumoren is het celdelingmechanisme op een dusdanige manier beschadigd, dat ze zich op een niet bedoelde wijze gaan delen.
Ook cellen -zoals hersencellen waarvan er veel types zijn( in de hersenen zitten ook andere systemen dan alleen grijze en witte cellen, alsmede vet) die zich na een bepaalde leeftijd niet meer delen (maar dat wel kunnen) kunnen door genetische beschadiging qua deling op hol slaan.
Overigens worden op hol geslagen cellen vaak WEL herkend en opgeruimd , alleen soms dus niet. In veel cellen zitten deeltellers (telomeren) welke het aantal maal welke een cel zich gedeeld heeft bijhoudt en stopt als deze telomeren " op" zijn.
Dat op hol slaan van de celdeling kan meerdere oorzaken hebben maar steeds is de storing een vrij speciale beschadiging in het genetisch systeem.
Cellen die zich niet kunnen delen (zoals rode bloedcellen) kunnen dus ook geen kanker "dragen"

Vroeger ging men er van uit dat hersencellen zich na pakweg het 18 e jaar niet meer deelden.
Dit is niet juist, de hersenen zijn pas "volwassen" rond je 28 e levensjaar.
Dat pubers zich af en toe zeer vreemd gedragen is te wijten aan een niet gelijke ontwikkeling van alle hersengebieden.
De harmonie treedt pas - normaal gesproken op rond de 28 jaar met veel individuele veschillen.

Dus kunnen hersencellen zich wel degelijk delen , ook na je 28e verjaardag maar je ziet helaas vaak dat mensen met hersentumoren jong zijn, de deelactiviteit is dan immers hoger en dus ook de kans op fouten ( door cross over,onder invloed van ioniserende straling, carcinogene stoffen of spontane deelfouten).

Deze kans is buitengewoon klein en wordt vrijwel altijd herkend , waarna deze cel wordt opgeruimd. Heel soms gebeurt dit niet, en begint een hersencel "voor zichzelf en splitst clonen van zichzelf af die elders een eigen toko beginnen.

Dus alle cellen met DNA (een kern) kunnen kanker krijgen, ook als ze zich normaal gesproken nooit zouden delen.
Overigens zijn na een decennium zowat alle atomen verwisseld, een menselijk lichaam is dus zelden ouder dan 10 jaar. (IN de cel worden ook elementen vernieuwd)