hoevaak heb je je teen gestoten? Of er iets op laten vallen?

ter bescherming lijkt mij :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de huid onder je nagel zeer gevoelig is, dus je nagels dienen voor bescherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit een verkeerd om redenatie is. Het gedeelte onder je teennagel is zacht omdat er een nagel op zit.
De nagels beschermen wel een beetje en de huid onder je teennagel is wel gevoelig, maar als je geen nagels zou hebben, zou er een ongevoelige eeltlaag ontstaan die ook goed zou beschermen. De nagels zijn daarom volgens mij rudimentair. Ze hebben bij mensen geen werkelijke functie meer, anders dan bijvoorbeeld bij een paard of een kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar vroeger hadden ze wel een functie en liepen we een beetje zoals apen dat nu doen. De vraag had beter kunnen zijn "Wat was het nut van de teennagel")?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt hier zelf ook dat het beschermd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. De nagel beschermt wel, maar als hij er niet zou zijn, zou een eeltlaag de teen beschermen.
Heel lang geleden toen we nog in bomen klommen en we meer grip moesten hebben bij het lopen op gladde ondergrond waren ze wel handig,
tegenwoordig dienen ze geen enkel nut of het moet in bed krabben van je andere voet of onderbeen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe eens een experiment:
Pak een blad papier en rol het op.
Pak het met één hand vast en druk de top van de rol schuin op de tafel.
De rol zal plooien,zou die rol een teen zijn zou die rol ai zeggen.
Plak nu over een gedeelte van de rol over de lengte aan één kant van de rol een laag stijf en hard plastiek.
Pak nu weer de rol met één hand en druk de top van de rol schuin op de tafel,met de plastiek kant naar boven.
De rol zal veel stijver en sterker zijn en niet zo gouw doorbuigen,dankzij die stijve laag plastiek.
Die rol is je teen,die laag plastiek is je neennagel.
Door je teennagel kan je dus méér kracht op je teen zetten zonder dat er veel gebeurd.
Dat is handig bij het klimmen in bomen,klimmen in de bergen,lopen,rennen,en wat je in het leger veel moet doen:Pompen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed voorbeeld, Jerovanja!
Wikepedia

De functie van de nagels is dat de nagels de zenuwuiteinden in de toppen van de vingers beschermen waardoor er geen eeltvorming plaatsvindt op de vingertoppen. Door de aanwezigheid van de nagels behoudt een dier dus het gevoel in de vingertoppen.

De mens heeft de nagel weten te gebruiken voor onder andere het bewerken van kleine voorwerpen, krabben, pulken enzovoort. In vroegere tijden konden zo ook eetbare wortels uit de grond gekrabd worden.

GezondVGZ

De nagel bestaat uit gestapelde laagjes cellen die harde keratine (hoorn) bevatten. Deze keratine is verantwoordelijk voor de bescherming van de gevoelige uiteinden van de vingers en tenen. Tevens maken de nagels het makkelijker voorwerpen te pakken en maken ze de vinger- en teentoppen gevoeliger, waardoor aangeraakte voorwerpen beter kunnen worden herkend. Tevens maken nagels het mensen mogelijk om zich te krabben in geval van jeuk. Daarnaast fungeert de nagelriem als een waterbestendige laag en beschermt het hyponychium tegen binnendringende bacteriën, virussen en schimmels. Bovendien is het zo dat de conditie van de nagel een zeer nuttige indicatie vormt voor de algemene gezondheidstoestand en het welzijn van een persoon. Tenslotte hebben nagels een cosmetische functie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortom dit maakt het mogelijk dat blinde mensen kunnen lezen, wij in het donker voelen dat we ergens tegenaan stoten en we kunnen krabben waar we willen. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cosmetisch? Ja daar heeft God zeker rekening mee gehouden. Niks in of aan het lichaam is zo vanwege een cosmetische functie. We zijn nu eenmaal zoals we zijn. Als we geen nagels hadden hadden we het waarschijnlijk doodnormaal gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het van een site gehaald.. Als je zo nodig wil klagen stuur je hun dat bericht maar en hou je op tegen mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen nagels op mijn vingertoppen. Het lijkt mij sterk dat als ik die daar wel had, mijn vingertoppen gevoeliger zouden worden. Als je geen nagels had, zouden bacteriën nog moeilijker kunnen binnendringen. Alleen voor het neuspulken zijn ze wel nuttig. De andere argumenten kloppen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik herhaal alweer.. Dit staat op het internet.. Jij geeft een mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zoek het ff op in mijn schoolboeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basiszorg deel 1: Aan het uiteinde van vingers en tenen ontstaan hoor plaatjes die dienen als BESCHERMiNG, dit zijn de nagels. Wat doen jullie toch moeilijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor zijn hoornplaatjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In boeken en op internet staan ook meningen. Denk je zelf dat je je nagel zou missen als die er niet meer was, of zou de bovenkant van je teen dezelfde structuur krijgen als de onderkant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga der niet meer opin!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je zelf over iets nadenken als je een boek Basiszorg hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga een ander lastig vallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel je kennis niet verzin je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LadyMi. Laat de mensen zeggen wat ze willen,terwijl jij enkel deed wat er gevraagd werd?
Er werd een vraag gesteld,jij gaf een antwoord waarover jij nog moeite deed het op te zoeken op het internet.
Ook dit is volgens de regels hier de bedoeling van deze site.
Jij hebt dus jou best wel gedaan.
Goeie vraag is geen kritiek en géén klachten site.
Zouden we het willen,daar allemaal rekening mee houden en iedereen zijn in/haar waarde laten?
Ik wel,wie nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah ik ook maar zei niet
Het dient als bescherming van de huid van de teen onder de nagel.
Als je probeert te voelen onder je nagel, merk je dat die huid heel gevoelig is.
Wat zou betekenen, als je geen teennagels had, die huid bij een aanraking nogal pijnlijk aan gaat voelen zeg maar en natuurlijk erg snel stuk zou gaan.