Men spreekt er altijd van dat het lichaam stoffen 'verbrandt', hoe moet ik mij dit precies voorstellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Als een stof verbrandt, reageert het met zuurstof, dit heet oxidatie. Verbranden is het best te gebruiken als een woord voor, oxidatie met vuurverschijnselen (vlammen). Omdat oxidatie een moeilijk woord is hebben we het toch ook over verbranden in het lichaam.
Als in het lichaam een stof 'verbrandt' wordt, dan reageren koolstofatomen (C) van de stof met zuurstofatomen (O2), die je via je longen in je bloed zijn gekomen, tot koolstofdioxide (CO2). Hierbij komt wel warmte/energie vrij, maar zijn geen vuurverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verbranding is oxidatie.
de lucht die we inademen bevat zuurstof.
die zuurstof wordt in ons lichaam via het bloed vervoerd naar de spieren.
ook worden voedingsstoffen (suikers) in het bloed vervoerd naar de spieren.
daar verbindt de suiker zich met zuurstof, daar komt energie bij vrij.

dat is, om maar heel simplistisch voor te stellen, hoe we stoffen verbranden in ons lichaam.

Toegevoegd na 2 minuten:
kijk ook eens hier:
http://www.blessure-aanwijzer.nl/koolhydraten.htm

dat geeft wel een aardig beeld.
14 jaar geleden
Stofwisseling (metabolisme) en spijsvertering worden vaak door elkaar gehaald. Men denkt dat stofwisseling en spijsvertering hetzelfde zijn. Dat is niet zo. Stofwisseling vindt 24 uur per dag plaats, in de lichaamscellen. Stofwisseling verwerkt voedingsstoffen zodat (afval-)stoffen ontstaan in het spijsverteringskanaal. Spijsvertering vindt na de maaltijd plaats, in het spijsverteringskanaal en spijsvertering bewerkt voedingsmiddelen waarbij voedingsstoffen ontstaan.
Stofwisseling vindt dus plaats na de spijsvertering. Door de spijsvertering ontstaan voedingsstoffen en bij de stofwisseling worden deze voedingsstoffen bewerkt. De naam stofwisseling zegt het eigenlijk al: voedingsstoffen worden omgevormd tot andere stoffen en de stoffen wisselen van karakter. Een trage stofwisseling levert allerlei vervelende problemen op zoals overgewicht en een opgeblazen gevoel. Bij schildklierproblemen, zoals een traag werkende schildklier of een snel werkende schildklier, kan de stofwisseling niet goed verlopen.
Verbranding
In de lichaamscellen vinden reacties plaats, waarbij de energie die in het voedsel was opgeslagen, weer vrijkomt. Dit is de verbranding van voedingsstoffen als vetten, eiwitten en koolhydraten. Voor verbranding is brandstof nodig. Ons voedsel levert die brandstof. Glucose is een belangrijke brandstof voor ons lichaam, zelfs de belangrijkste. Naast brandstof is zuurstof nodig voor de verbranding van voedingsstoffen. Zonder zuurstof vindt er geen verbranding plaats. De zuurstof zit in de lucht die we inademen. De longen geven zuurstof af aan het bloed en het bloed vervoert het naar alle lichaamscellen. Voor een goede verbranding is een goede zuurstofvoorziening dus van belang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
• Verbranding in je lichaam:
Glucose+ zuurstof  water+ koolstofdioxide+ energie
(brandstof) (verbrandingsproducten)
- Verbranding vindt plaats in elke cel.
- Verbranding vindt voortdurend plaats, dag en nacht.
- De energie die vrijkomt wordt o.a. gebruikt voor het maken van bewegingen en voor het
handhaven van je lichaamstemperatuur) voor het handhaven van je lichaamstemperatuur.
• Je energiebehoefte is o.a. afhankelijk van je lichamelijke inspanning.
• De benodigde energie komt vrij bij de verbranding.
• Hoe groter de lichamelijke inspanning, des te meer verbranding vindt er plaats in de cellen.
- De cellen hebben meer brandstof en zuurstof nodig. In de cellen ontstaan meer verbrandingsproducten.
- De ademhaling gaat sneller: er wordt meer zuurstof opgenomen.
- Het hart klopt sneller: er wordt meer brandstof en zuurstof naar de cellen toegevoerd en meer verbrandingsproducten van de cellen afgevoerd.
- Er komt meer warmte vrij.