doodt chloor virussen en bacteriën?

Zijn er medicijnen of vaccinaties waar dit bijvoorbeeld in zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
16.5K

Antwoorden (4)

Het chloor, dat jij waarschijnlijk bedoelt, is eigenlijk hypochloriet. Dit is het "chloor" dat bijvoorbeeld in schoonmaakmiddelen en zwembaden zit. Het is een

Toegevoegd na 7 minuten:
Hypochloriet is ClO-, dus een verbinding tussen een chlooratoom en een zuurstofatoom. In deze vorm doodt het inderdaad bacteriën en virussen.
Het weefsel in het menselijk lichaam kan er echter ook slecht tegen, het zit dus niet in vaccins. Ik ken ook geen medicijnen waar het inzit.

Het chlooratoom zelf (of eigenlijk het ion Cl-) is een heel ander verhaal. Dit is juist een essentieel ion voor elk leven, ook van bacteriën en virussen. Dit zit ook zeker wel in vaccins en medicijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het chloor dood geen bacteriën.

Het is het zuurstofatoom dat aan het chloor vastzit en dat vrijkomt uit de verbinding met chloor onder blootstelling aan licht, dat de bacterie of het virus dood door oxidatie.

Dat wil zeggen het virus of de bacterie verbrandt, echter zonder vuurverschijnselen.
Net hetzelfde als ons voedsel in ons lichaam verbrand door de ingeademde zuurstof.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verbrand in de laatste zin, moet zijn verbrandt
10 jaar geleden
Als je bedoelt: zit er chloor in vaccinaties en antibiotica om te helpen virussen en bacteriën te doden? Dan is het antwoord: nee.

Vaccinaties doden geen ziekteverwekkers. Wat een vaccinatie doet, is zorgen dat je afweersysteem een bepaalde ziekteverwekker kan herkennen en er antistoffen tegen kan maken. Dat gebeurt door een verzwakte of dode variant van de ziekteverwekker in te spuiten. Je eigen afweersysteem doet de rest.

Antibiotica (tegen bacteriën) en antimycotica (tegen schimmels) bevatten allerlei stoffen die de vorming van nieuwe bacteriën/schimmels verhinderen, of die de celmembranen (het 'velletje' om de cel) verzwakken en/of die ervoor zorgen dat de cellen geen eiwitten meer kunnen aanmaken.

Het gaat dus niet zoals bij de wc: een scheut chloor erin en weg zijn die bacteriën!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chloor en chloor producerende verbindingenals hypochloriet (ClO-) en andere zoals halamid zijn de goedkoopste en effectiefste manier om bacteriën virussen te doden.
Chloor is te giftig voor mensen om inwendig te gebruiken. In plaats daarvan gebruiken we jodium om wonden te ontsmetten. Het ontsmetten van je handen met chloor is wel effectief maar laat een smerige geur achter, zodat niet veel mensen dat doen.