Hoe diep komen wortels van bomen?

Hoe diep gaan wortels van graan en suikerbieten? en hoe diep komen wortels van groenten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
16.9K

Antwoorden (4)

Bij groenten is het afhankelijk van het soort, de een iets dieper dan het ander, maar over het algemeen kan je wel stellen dat het met zo'n 30cm (bv aardappel) wel ophoudt.
Sla is bv veel minder diep (centimeter of 5)

Ik kan je niet de exacte maten geven...wat vrouwlief is denk ik niet blij als ik nu iets uit de moestuin trek...

Bomen komen veel dieper, maar ook hier geld dat het per type verschilt. Men zegt wel eens dat een boom onder de grond ongeveer even groot is als boven de grond...maar of dat nou waar is, ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anders trokken ze bomen er uit, met de (tegenwoordig zo enorm) sterke machienes, maar nee ze zagen en laten een stuk zitten, waarom?
het is teveel wat onder de grond zit, ik denk eerder dat dat om de massa van de wortels gaat en niet de lengte, maar ook dat zal idd weer per boom verschillen.
De bomenstichting zegt: 'De diepte van wortelgroei hangt af van de boomsoort en de groeiomstandigheden. Als het grondwater binnen twee meter van de oppervlakte (het maaiveld) zit groeien de wortels er naartoe. Dieper gaan ze meestal niet omdat het daar te koud is en er te weinig zuurstof zit. Als er genoeg regenwater in de bovengrond blijft hangen, wortelen bomen oppervlakkiger, in het zogenaamde hangwaterprofiel. Soms zijn (diepere) lagen ondoordringbaar voor boomwortels. Dit kan een natuurlijke oorzaak hebben, zoals een laag keileem, of het komt door verdichting als gevolg van zwaar verkeer. '
Dus dat van die theorie dat ondergronds evenveel boom zit als bovengronds, klopt niet, al dacht ik dat zelf eerder ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit staat in je site die je opgeeft: "Dieper gaan ze meestal niet omdat het daar te koud is en er te weinig zuurstof zit".
Zuurstof is een afvalproduct van bomen en planten aangezien het uitgestoten wordt nadat water door fotosynthese wordt gesplitst in waterstof en zuurstof. Waterstof samen met mineralen en opgenomen co2 word door ingewikkelde scheikundige processen omgezet in cellulose en enkelvoudige suikers.
Zuurstof is enkel nodig in de bovenste laag omdat micro-organisme daar aanwezig het nodig hebben. Zie daarvoor mijn antwoord.
Wortels van graansoorten zijn niet zo lang, bijvoorbeeld (winter)tarwe 1,5 cm (lichte twijfel).
Wortels van suikerbieten zijn behoorlijk lang. Ze kunnen uiteindelijk wel een lengte bereiken van meer dan 1,5 meter (ze groeien ongeveer 1,5 cm per dag).
Groenten hebben vaak wortels van nog geen 15 cm, maar bijvoorbeeld aardappels hebben langere wortels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het biologisch leven zit nooit meer dan 10 cm diep in de grond, in regenwouden is het net eender. Restanten van bomen en overjarige planten (bladeren, hout bvb) worden aan de oppervlakte gecomposteerd door levende organismen (bacteriën en schimmels), wormachtige, aaltjes enz. Alles leeft in symbiose met de plant of boom.
Nu het antwoord op je vraag. Er zijn meer soorten wortels met hun functie. Zij die diep zitten dienen om te verankeren, ze zijn taai en dik. De zeer fijne (haarwortels) blijven in de bovenlaag en kunnen zich ver verspreiden. Zij zijn zo fijn dat ze enkel water en moleculen doorlaten (als je een plant uittrekt blijven meestal deze fijne worteltjes in de grond steken) Aangezien dat de stoffen nodig voor de plant steeds aan de oppervlakte zitten en door hun humusachtige samenstelling eveneens veel water kunnen vasthouden (denk maar aan een spons) zijn zij verantwoordelijk voor het leven van de plant of boom.

Toegevoegd na 24 minuten:
De wortels van de planten die je opnoemt hebben dezelfde functie die ik beschrijf. Verankeren en water en mineralen opnemen. Een suikerbiet of raap zit aan de oppervlakte en heeft één lange wortel om niet omver geblazen te worden bij de minste wind, doch water en mineralen worden steeds opgenomen waar ze zitten, aan de oppervlakte.