1. Welke veranderingen in je lichaam zorgen ervoor dat de vergrootte CO2-afgifte ook daadwerkelijk kan plaatsvinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Je ademhaling wordt dieper en de ademhalingsfrequentie neemt toe. Hierdoor wordt per tijdseenheid meer lucht ververst, waardoor meer O2 wordt opgenomen en er meer CO2 wordt afgegeven aan de alveolaire lucht. Zuurstof concurreert als het ware met HCO3- om een bindingsplaats met hemoglobine. Als er meer zuurstof is, zal het HCO3- vrijkomen en reageren met een proton tot H2CO3 dat uit elkaar valt in H2O en CO2.