Waarom zweet een paard wel maar een hond niet?

Hoe kan het dat sommige zoogdieren niet zweten en hoe reguleren ze de warmte afvoer.
Wat is het voordeel/nadeel van niet of wel zweten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit wel eens een paard met zijn tong uit zijn bek zien rennen?
jc54
14 jaar geleden
Ja, maar dan is het van vermoeidheid, en wordt het tijd dat je de handrem aantrekt................
jc54
14 jaar geleden
Sorry, dit was aan feniks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ jc54, ja dat hadden mijn 2CV's vroeger ook, inderdaad.

Antwoorden (6)

Alle zoogdieren kunnen zweten.

Reptielen kunnen niet zweten en die reguleren de warmte door uit de zon te gaan en of in de wind te gaan liggen als het te warm wordt.

maar alle zoogdieren hebben functionele zweetklieren hoor. Dat je een hond niet snel druipen nat ziet is weer een ander verhaal. Hij zweet gewoon minder sterk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond zweet ook hoor, maar niet in die mate dat je het opmerkt...

Het voordeel is de warmteregulatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden zweten wel degelijk. Maar bijna niet via hun huid, ze doen dat via hun tong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond zweet inderdaad via de tong. Dat is ook de reden dat een hond gaat hijgen als hij het warm heeft, zo veel mogelijk warmte afvoeren. Hij is dan echt niet moe....
jc54
14 jaar geleden
Hoe zweet een hond?

Een paard krijgt een natte vacht, maar dat zie je bij een hond niet. Raakt die z'n warmte alleen maar kwijt door te hijgen?

Antwoord: Een hond zweet door zijn tong. Wat veel mensen misschien niet weten, is dat een hond ook via zijn voetzolen zweet.
Verder raakt hij veel warmte kwijt door te hijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een hond zweet ook hoor, als z'n tong uit z'n mond hangt zorgt dat voor verkoeling.