Welke inheemse zeewieren zijn goed eetbaar?

Hoorde van de week, dat alle inheemse zeewieren eetbaar zijn, maar zijn ze dan ook lekker, of alleen maar eetbaar.
Er komen steeds meer zeewieren als voedsel in de handel, ik dacht de meeste uit japan.
Ook zit het vaak door veel gerechten heen.
Maar ons eigen kustgebied zit barstens vol met allerlei soorten wieren, is het misschien de onwetendheid, die ons ervan weerhoud een maaltje gezonde groente uit eigen zee te halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de hits in google is zeewier goed eetbaar,gezond en lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag

Het beste antwoord

enkel de groene inheemse wieren zijn eetbaar. (zie link)
of ze smaken... tja, dat zal van persoon tot persoon verschillen (over smaak valt nu eenmaal niet te twisten) ;-)

waarom we het niet eten zal onwetendheid kunnen zijn, maar ook het idee dat het b.v. uit 'onze eigen' bruine zee komt, vies aanvoelt, of taai is kan iemand er wellicht van weerhouden om het te eten
of we weten niet wat we ermee kunnen doen (stamppotje zeewier?) ;-)

zo zijn de alikruiken, mosselen, krabben, en de noordkromp bv ook eetbaar. (in de zin van 'het kan geen kwaad of is zelfs gezond) of het ook eetbaar is in de zin van 'lekker' is ook hier weer een ander verhaal.

2 weken terug ben ik nog langs de Waal wezen wandelen. Door het lage water liep ik gewoon op een laag mosselen en was de grond zwart van de noordkrompen en zoetwater mosselen. ik weet dat ze eetbaar zijn, maar voelde me niet geroepen om nu te gaan rapen. (okay, paar noordrompen die bij de goudvissen in het aquarium zitten, maar niet voor consumptie)

maar mocht je plannen hebben:
http://www.google.nl/search?q=zeewier+gezond&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADBF_nl&redir_esc=&ei=OfPwTunKA8eYOvOl8KwB#pq=noordzee+zeewier+gezond&hl=nl&cp=14&gs_id=1g&xhr=t&q=recept+zeewier&pf=p&sclient=psy-ab&rls=com.microsoft:nl%3AIE-SearchBox&rlz=1I7ADBF_nl&source=hp&pbx=1&oq=recept+zeewier&aq=0&aqi=g2&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=b8a64eb14a6381a8&biw=1024&bih=570

(oops!)

laat je ons dan weten hoe het heeft gesmaakt?
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je liep langs de Waal en zag de driehoeksmossel en de noordkrompen??
Dat is een tweekleppige schelp uit zee.
Een van de ouds wordende dieren op de wereld.
het zijn erg dikke schelpen.
Vraag me nu af wat je gezien hebt?
ga me even verdiepen in je links, laat het je zo weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je links bekeken, de meesten gaan over Japans wier, maar waterwereld gaat over inheemse soorten.
Ga van de week naar de Grevelingen, daar is het water glashelder en ga er een emmertje vol halen.
Je hoort er nog van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
noordkrompen:
pikzwarte schelpen waren het, waarvan het zwarte laagje bij veel schelpen los liet. vrij bol, fijne ribbeltjes (heel veel) onder de zwarte laag waren ze veel lichter (van beige tot wit)
enorm veel lagen er, een zwarte dikke laag waar normaal het water staat. ik keek ook mijn ogen uit, bij hoog water liggen er ook best veel (lege schelpen) maar deze aantallen deden mijn onderkaak wel even zakken. ze komen in de binnenwateren voor (maar zoveel!!) in de ijssel bv heb ik ze nog nooit gezien (daar zag ik weer meer zoetwatermosselen en rivierkreeftjes) en trosjes mosselen ook in grote getale, maar kleiner en spitsiger dan de 'supermarkt' mosselen.
waarschijnlijk leven ze in wat dieper water want ze lagen een stuk dichter bij de 'branding'. volgend keer schiet ik een plaatje, want kan me indenken dat het enorm ongeloofwaardig klinkt. voor wie het wil zien:
Tiel, vlakbij het centrum in de bocht voor de benzinepomp rechts naast het patatzaakje daar waar het pontje aanmeert. (waarschuwing: frist ruikt het niet echt dat lage water, en de dikke platen klei zijn mega glad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de aziatische is het in ieder geval niet aan foto's te zien
de toegeknepen korfmossel klopt volgens model, maar weet niet of er infasies mogelijk zijn van enkel zwarte exemplaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor al je informatie, ik hou je op de hoogte hoe het smaakt.

Andere antwoorden (1)

Die bruine met die opgeblazen bolletjes.