Zweten dient ter afkoeling van je lichaam. Verdamping betekent immers warmte onttrekken aan je lichaam. Waarom zweet je dan zo veel onder

je oksels terwijl er daar nauwlijks iets kan verdampen en dus voor afkoeling kan zorgen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De zweetklieren die ter afkoeling dienen, de epocriene zweetklieren vind je over je hele lichaam. De zweetklieren in je oksels (en op nog een paar plekken op je lichaam) zijn apocriene zweetklieren en ontwikkelen zich pas in de puberteit. Het vocht dat in die klieren wordt geproduceerd bevat feromonen, die het andere geslacht moeten aantrekken. Ze dienen dus niet ter afkoeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om wrijving te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik onderschrijf het antwoord van lala. Het schijnt echter dat bacterien in het okselhaar die feromoonwerking bevorderen en/of effectief maken. Dus weet wat je doet als je onthaart.