Is het zo dat we een natuurlijke neiging hebben om links danwel rechtsom rondjes te lopen?

Als ik rondjes loop rond mijn tafel, heb ik een sterke voorkeur om met de klok mee te lopen (linksom). Is dat puur gewenning of is er een biologische verklaring voor?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://wiki.answers.com/Q/Why_do_athletes_run_around_the_track_counter-clockwise
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik weet wel dat heel veel mensen de neiging hebben om bij een ingang zoals dit:
HeerVoldemort
10 jaar geleden
| |
____| |______
|____ ____|
| |
| | Snel de neiging hebben om rechtsaf te slaan, terwijl dat niet sneller is dan links gaan. Ook bij dubbele deuren nemen mensen vaak rechts.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
hmm jammer van het tekeningetje :-(
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Sorry voor mijn spam:
http://home.zonnet.nl/voldemort22/ingang.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat mensen vaak rechts iets nemen heeft ook te maken met het feit dat we bepaalde regels moeten respecteren. Zo zal in een restaurant, de deur aan de keuken uit twee deuren bestaan. Ieder garcon weet dat hij steeds de rechterdeur moet nemen.
De meeste mensen zijn rechtshandig. Het is dan heel normaal dat ze met hun rechterhand de deur openen. Bij een dubbele deur is het dan logisch dat ze de rechter deur nemen.
Het rechts houden in een gang wordt ons van kleins af aan ingeprent.
Dit heeft dan weer te maken met de goede ordening bij het elkaar passeren.
Dat het vaak te maken heeft met rechts of linkshandigheid, illustreert een wenteltrap. die zal altijd kloksgewijs draaien. Dit heeft te maken dat de meeste zwaardvechters rechtshandig waren (zijn). Daardoor werden de wenteltrappen altijd linksdraaiend gemaakt , omdat dan de aanvallers dioe naar boven kwamen met hun zwaard tegen de muur kwamen en zo beperkt waren in hun beweging, terwijl de verdediger die naar beneden kwam wel die bewegingsvrijheid had.
WimNobel
10 jaar geleden
Met de klok mee is rechtsom.

Het beste antwoord

Het heeft ook te maken welke spieren er het beste zijn ontwikkeld.
Als bv je rechter been beter ontwikkeld is dan linker, dan zal je automatisch u sterker afdrukken met je rechter been, met als gevolg dat je naar links zult afwijken.
Het is bv geen aardigheid dat wanneer je in de woestijn rondloopt dat je op een bepaald moment terug op je beginpunt terug komt. Daarom is het van belang dat je dan referentiepunten neemt waar je u op richt.
Ook kan een afwijking in de ogen dit effect hebben dat men afwijkt naar een bepaalde richting. Vermoeidheid, ontbering, ziekte enz gaat dit effect nog vergroten.
Het kan ook zijn dat je lichaam uit balans is door bv een afwijking in je rug. Dit ga je dan onbewust proberen te compenseren wat dan ook een invloed gaat hebben op je lopen. Daarom kan het dan aangenaam aanvoelen dat je in een bepaalde richting loopt, wat je dan ook onbewust gaat doen.
Je moet rekening houden dat het lichaam en het brein lui zijn. Het lichaam zal altijd proberen om zo weinig mogelijke inspanningen te doen. Het zal dan ook de gemakkelijkste manier om van punt A naar punt B te bewegen, op te dringen. Dit wordt erger naarmate je vermoeiender wordt. Het gaat dan pijnsignalen uitzenden, waardoor je dan mischien begint te manken. Dit gaat dan ook uw voortbewegen beinvloeden.
Er kan ook in de hersenen iets niet in orde zijn, waardoor je afwijkingen krijgt in het voortbewegen, dat zelfs zo erg kan zijn dat je gewoon rondjes ter plaatse maakt.
Robby BB

Toegevoegd na 11 uur:
Dat mensen vaak rechts iets nemen heeft ook te maken met het feit dat we bepaalde regels moeten respecteren. Zo zal in een restaurant, de deur aan de keuken uit twee deuren bestaan. Ieder garcon weet dat hij steeds de rechterdeur moet nemen.
De meeste mensen zijn rechtshandig. Het is dan heel normaal dat ze met hun rechterhand de deur openen. Bij een dubbele deur is het dan logisch dat ze de rechter deur nemen.
Het rechts houden in een gang wordt ons van kleins af aan ingeprent.
Dit heeft dan weer te maken met de goede ordening bij het elkaar passeren.
Dat het vaak te maken heeft met rechts of linkshandigheid, illustreert een wenteltrap. die zal altijd kloksgewijs draaien. Dit heeft te maken dat de meeste zwaardvechters rechtshandig waren (zijn). Daardoor werden de wenteltrappen altijd linksdraaiend gemaakt , omdat dan de aanvallers dioe naar boven kwamen met hun zwaard tegen de muur kwamen en zo beperkt waren in hun beweging, terwijl de verdediger die naar beneden kwam wel die bewegingsvrijheid had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je bijvoorbeeld cirkels loopt in het bos, kan dat liggen aan of je links of rechtshandig bent. Een onderzoek heeft aangetoond dan linkshandigen vooral tegen de klok in rondjes lopen, en rechts handigen met de klok mee.

Maar als je een lichte lichamelijke afwijking hebt, zoals een linkerbeen dat een halve centimeter langer is als je rechter, dan loop je vanzelf meer op je rechterbeen en ga je met de klok mee rondjes lopen.