Zit er jodium in kraanwater?

Zit er jodium in het kraanwater in Nederland? En zo ja, hoeveel?

Toegevoegd na 21 minuten:
Kikkervisjes metamorfoseren namelijk niet bij een tekort aan jodium. Het hormoon thyroxine, wat de metamorfose bij amfibieën op gang zet, kan dan niet gemaakt worden.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik kan dan dus beter geen kikkervisjes in kraanwater laten zwemmen :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
8.2K

Antwoorden (2)

Nee, dit zit echter wel in producten als brood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jood komt van nature in wateren voor. De concentratie in zeewater ligt gemiddeld bij circa 60 ppb, maar is sterk variabel. Rivieren bevatten over het algemeen ongeveer 5 ppb jood en in minerale bronnen kunnen zelfs enkele ppm voorkomen.
Het kan op natuurlijke manier met de regen of in kustregio’s met waterdruppeltjes die uit de zee verdampen, in oppervlaktewateren terechtkomen. Uiteindelijk kan het op die manier ook weglekken naar het grondwater. En er komt ook jood uit afvalwaterzuiveringsinstallaties in oppervlaktewateren terecht.

Jood kan uitstekend uit water worden verwijderd met behulp van actief kool.
Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van jood om water te zuiveren. Het wordt vooral gebruikt voor de desinfectie bij de drinkwaterbereiding. Er zijn bijvoorbeeld joodtabletten verkrijgbaar die direct aan het water toegevoegd kunnen worden.

Er kan derhalve jodium voorkomen in drinkwater. Maar er zijn geen gegevens beschikbaar over de hoeveelheid in Nederlands drinkwater. Wel van dat uit Duitsland: ongeveer 1 - 4 µg/l jodium
Amadea