Volgens de meeste definities zijn virussen niet levend. Virussen hebben geen eigen metabolisme en kunnen zichzelf ook niet voortplanten. Ze hebben daar een gastheercel voor nodig. Virussen bestaan uit een stukje genetisch materiaal (dit kan RNA óf DNA zijn), omgeven door een eiwitmantel. Dit virusdeeltje komt een gastheercel binnen, valt binnen de cel uiteen, waarbij het genetisch materiaal vrijkomt. De gastheercel gaat vervolgens aan de hand van het virale genetisch materiaal nieuw virusmateriaal maken. Vervolgens valt de cel uiteen (lysis), wat vaak tot de dood van de cel leidt. De nieuwe virusdeeltjes komen dan vrij en kunnen weer volgende cellen infecteren.

Virussen worden gewoonlijk niet als organisme gezien, omdat ze niet de noodzakelijke kenmerken van leven vertonen.
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is veel discussie over geweest. Officieel wordt een virus als levend beschouwd wanneer het zich in een gastheer bevind, daarbuiten is het levenloos.