Als ons hersenen pas op ons 25e totaal zijn ontwikkeld, hoe kunnen wij dan al weten wat we willen op jonge leeftijd?

Hoe kan het dat wij al vanaf jongs af aan kunnen weten wat we willen en ons ergens goed bij voelen terwijl onze hersenen pas op onze 25e compleet ontwikkeld zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (7)

De hersenen zijn een complex geheel. Dat je op jonge leeftijd weet wat je wilt, zit in een klein deel van de hersenen. Ook dit deel ontwikkeld zich verder en vaak zie je dan ook op latere leeftijd dat je toch heel iets anders wil.
jc54
14 jaar geleden
Onze hersenen zijn nooit uit-ontwikkeld. Ook na je 25e kun je nog nieuwe dingen leren en ontwikkelen je hersenen zich dus nog.

Daarbij weten we helemaal niet wat we willen als we jong zijn. We denken dat alleen maar te weten en bij sommige mensen blijkt dat toevallig ook nog voor later te kloppen. Voor de meesten onder ons echter niet.

Wat mij betreft kloppen de beide stellingen, waarop je vraag is gebasseerd dus niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer weten we dan wat we echt willen? Er bestaat toch ook nog iets als een gevoel? Als ons gevoel zegt dat dit is wat we willen, dan is het niet dat wij denken dit te weten.. maar omdat we dit echt willen. Dus waarom denken wij het dan te weten op jonge leeftijd terwijl het vaak niet zo is, waar heeft dat dan mee te maken? Misschien omdat we als we jong zijn overal geïnteresseerd in zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dompie, ja, dat klopt. Voor dat moment weet je wat je wil, maar je bent je niet bewust ervan dat je zelf veranderd in de tijd en dingen bijleert, dat andere zaken 'saai' worden. Dus als kind kun je van alles willen, maar dat wil niet zeggen dat dat is wat je later wil.
Om een voorbeeld te geven: als alle meisjes die schooljuffrouw willen worden ook werkelijk schooljuffrouw zouden worden, dan hadden we geen lerarentekort nu... ;-)
Het heeft dus met verandering en ervaring te maken en juist ook met de verandering van de hersenen.
Het proces van de hele ontwikkeling is één grote leerschool, je komt vanalles tegen op je weg en leert wat jou voorkeuren zijn, smaken, favorieten,...
we weten soms al heel snel wat we willen op deze wereld.. kijk maar naar peutertjes..

Ik denk dat men bedoelt dat je na je 25 minder snel leerstof kan opnemen, je gevoelige periode is gedaan..

Na je 25 is er nog erg veel te leren (wel met meer inspanningen waarschijnlijk..) Maar uit ervaringen leer je nog het meest.. en dat stopt niet..

Toegevoegd na 3 minuten:
In deze tijd is het bovendien ook erg moeilijk om te weten wat we willen.. er is zoveel aanbod.. (vb studierichtingen, het aanbod van merken in de winkels,...)

We worden ook erg beïnvloedt en gemanipuleerd door de media.. op den duur weet je niet meer wat je wil :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat volgens mij centraal staat hierin: op je 25e is je lichaam volledig ontwikkeld, dus ook je hersenen. Maar geest/persoonlijkheid/wil/wensen/begrip/intelligentie is HEEL wat anders dan dat grijze orgaan in de schedel.

Liefde sterft toch ook niet als je last krijgt van je hartkleppen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je ook niet. Daarom moet je je niet te vroeg vastleggen en zo lang mogelijk keuzen openhouden, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is "weten" en "Weten". Het eerste moet je in de loop van de tijd ontwikkelen. Het tweede is er "gewoon".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je gevoel in je hart zit en dat staat compleet los van je hersenen.

Overigens is het inderdaad niet waar dat je op je 25ste totaal ontwikkelde hersenpan bezit. Want ik ken een heleboel mensen 2x zo oud als ik die nog een HELEBOEL moeten leren.