Hoe broedt een merel de eieren warm?

In mijn tuin broedt een merel. De merel zit met haar warme buikje op haar drie eieren.

Dat betekent dat die merel geen isolatie op haar buik mag hebben. Want als haar buik geïsoleerd zou zijn, zouden de eieren niet warm worden.

Maar in de winter moet een merel juist zeer goed geïsoleerd zijn, anders overleeft ze de winter niet.

Hoe doet een merel dat? Verliest ze buikveren in het broedseizoen? Of blijven de veren zitten maar kan ze ze opzij doen bij het broeden?

Is er iets anders aan de hand? Hoe doet zo'n merel dat?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vogels die je het hele jaar in Nederland tegenkomt, hoeven niet per se standvogels te zijn. De merel zie je bijvoorbeeld het hele jaar in Nederland, maar dat zijn niet dezelfde vogels. De merels die in de zomer in Nederland zijn, vertrekken in de herfst naar het zuiden (bijvoorbeeld Spanje). Merels die in de zomer in het (koude) noorden wonen, komen in de winter naar Nederland om te overwinteren. De merel als soort komt dus wel het hele jaar voor, maar het zijn niet dezelfde vogels.
De merel houdt van uw gazon. Daar vindt hij zijn favoriete maaltijd: regenwurmen. Maar ook fruit en bessen staan op het menu van deze zwarte vogel en zijn bruine echtgenote. Hij bouwt zijn nest soms dicht bij uw huis, zodat u in het broedseizoen steeds activiteit in de tuin ziet. De jonge merels lijken erg onhandig, maar hun capriolen zijn meestal gewoon vliegoefeningen. Houd dan de kat even binnen. De merel is dus een trekvogel. Bronnen:
- www.hetklokhuis.nl/algemeen/dieren%20in%20de%20winter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@crea: was benieuwd naar je bron: maar het hierboven (gekopieerde en geplakte?) antwoord staat staat absoluut NIET niet in de door jou gegeven link. Slordigheidje? Jammer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De merels in Nederland en België zijn uitsluitend standvogels. In de winter krijgen wij wel bezoek van merels die uit andere streken komen, en vaak ook verder trekken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Merel

Het beste antwoord

Het merelvrouwtje heeft een kale plek op de huid, de zogenaamde broedvlek in het broedseizoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vogels zorgen bij het broeden voor warmte én voor vocht. Zonder de juiste vochtigheidsgraad komen de eieren ook niet uit. Op geregelde tijden zal een vogel dus een bad nemen en zo de natte buikveren op de eieren leggen voor voldoende warmte en een goede vochtigheidsgraad.
De veren worden in de winter opgezet, ze zijn niet meer in aantal. Tussen de veren blijft de warmte zitten zoals bij een wollen trui. Er is dus geen verschil in veerdikte, maar wel in het gebruik.
10 jaar geleden
Eieren produceren van zichzelf warmte (als ze bevrucht zij natuurlijk).
Vogels zijn namelijk warmbloedige dieren, dus ook het kuiken in het ei.
Dia houden zichzelf warm door warmte te produceren.
De functie van het broeden is dus allen de akoeling beperken.
En dat gaat goed met een pak borstveren.
Reddie
10 jaar geleden
Iedere broedvogel kan zijn veren zo zetten dat zij/hij met de naakte buik op de eieren zit. Dit kan je zien door het draaien wanneer ze plaats nemen op het nest. Dan pas geeft de vogel de juiste warmte en vochtigheid af. Dit laatste wordt ook beïnvloed, soms nefast door omgevingsfactoren, regen/droogte, warmte/koude.
Sommige broedvogels hebben een naakte buik, veroorzaakt door eigen verenpik wegens behoefte aan nestmateriaal. Bij kanariekweek bvb zie je dat vaak en worden soms ook andere vogels geplukt voor het eigen nest.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij een aantal soorten broedt ook het mannetje even terzijde.