Hoe verklaar je dat zenuwimpulsen niet van de ene zenuwvezel naar de andere overspringen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Zenuwcellen zijn geïsoleerd door een omhulseltje van myeline. De enige manier waarop een impuls van de ene zenuw op de andere kan overspringen, is via de synaps. Daar zorgt de impuls voor de afscheiding van neurotransmitters, bepaalde stofjes die de minieme tussenruimte tussen de ene zenuwcel en de andere overbruggen. Zodra de stofjes de tweede zenuwcel bereiken, zet deze de impuls voort.
Bij multiple sclerose raakt de myelinehuls steeds meer beschadigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk kan u dit simpel uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
De zenuw geleiders zijn net als elektriciteitsdraden met isolatie rond elke "draad".
Zo komt het dat een impuls op een bepaald punt vanuit de hersens naar het juiste punt gaat, net zoals in de auto, als u op rem trapt gaat dat contactje stroom zetten op die draad die naar het betreffende lampje gaat en geen ander gaat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet u misschien hoe ik dat zou kunnen opschrijven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al gedaan heb door te beschrijven dat het als een kabelbaan is waarbij elke zenuw een isolatielaagje heeft zoals meer wetenschappelijk beschreven is door CaatPeeters. En dat die min-gever eens een motivatie meegeeft, min geven is simpel maar geef eens een betere en eenvoudige uitleg aub.