Kan je een olifant kietelen?

Uiteraard "kan" je dit zelf wel maar ik ervaart een olifant dit ook al gekietel zoals wij mensen? Vroeg mij dit af omdat een olifant een behoorlijke dikke huid heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat ligt eraan welke soort kietelen je bedoelt.
Er zijn twee soorten kietelen. De ene soort, in de wetenschap knismesis genoemd, is een soort zacht gekriebel, zoals wanneer je gekieteld wordt met een veer of als er een insect over je heen loopt. Deze soort kietelen komt bij veel verschillende diersoorten voor. Of specifiek olifanten dat ook hebben, weet ik niet.
Maar ondanks dat de huid van olifanten heel dik is, is het wel een gevoelige huid, dus er is een goede kans dat ook zij deze vorm van gekieteld worden wel kennen.

De andere soort, in de wetenschap gargalesis genoemd, is een hardere vorm van herhaald aanraken op een gevoelige plek, waardoor de ander moet lachen, dit is de soort die we meestal bedoelen als we zeggen dat iemand niet tegen kietelen kan. Van deze soort van kietelen denkt men dat het alleen voorkomt bij mensen, apen en ratten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Olifanten hebben weliswaar een dikke, maar toch een erg gevoelige huid. Ze kunnen zelfs een mug op hun rug voelen landen. Dus zal een olifant het ook voelen als je hem kietelt. Maar ik denk niet dat het een zelfde reactie als een mens zal veroorzaken. De enige informatie die ik vinden kan gaat over een baby olifant, en die kan niet tegen kietelen: hij begint dan rare rondjes te draaien op de grond.
Amadea
11 jaar geleden
Ieder zoogdier heeft zijn erogenezones De plaatsen op het lichaam waar, je door aanraking, seksueel opgewonden kunt raken, zijn ook gewoonlijk de plaatsen waar je iemand kunt kietelen en tevens kunt pijn doen. Bv de nek van een hond kan je gebruiken om hem te belonen, seksueel op te winden, te kietelen en te straffen door pijn, naar gelang hoe hard men in de nek wrijft of knijpt.
Een olifant heeft borsten zoals de mens, waardoor waarschijnlijk de tepels gevoelig zijn voor kietelen.
Robby BB