Welk schoeisel is het beste om op één been je balans te houden?

Je staat op een stevige ondergrond. Op je schouders draag je een behoorlijk gewicht. Dat gewicht is wat wiebelig. Nu wil je op één been gaan staan. Je wilt niet omvallen, dus je moet in balans blijven.

(Voorbeeld: circusartiesten die een omgekeerde piramide bouwen. Onderop staat één persoon. Op zijn schouders staan twee personen. Op de derde laag staan drie personen. De onderste persoon tilt één been op en balanceert nu op het andere been.)

Welk schoeisel kun je het beste dragen?
--  Stevig, omdat je dan veel houvast hebt?
--  Soepel, omdat je dan beter kunt voelen of je nog in balans bent?
--  Iets anders?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Ik zou voor iets stevigs gaan zoals kisten.. al zijn die wel wat zwaar om in de lucht te houden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blote voeten is het beste. Of van die soort balletslofjes voor als je niet op de vieze vloer wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ervaren TaiChi beoefenaars hebben een hele goede balans.
Zij dragen bij voorkeur dan ook 'TaiChi' schoentjes, zie afbeelding.

Voor hun kan je de meest optimale balans krijgen wanneer je je zoveel mogelijk kunt ontspannen. Daarbij is het ook belangrijk om het lichaam te gaan uitlijnen, zodat botten en gewrichten boven elkaar komen te staan. Spieren daar omheen kunnen dan minder krachtig worden gespannen en zelfs helemaal kunnen ontspannen.

Krachten die op deze lichamelijk structuur komen te staan, worden dan in feite door die ontspannenheid van de spieren afgevoerd naar de grond/aarde.
Wanneer je toch spanning hebt in spieren, dan wordt dit gezien als een blokkade. Kracht van buiten botsen tegen deze blokkaden en duwen zo die blokkaden uit balans, ipv dat ze dwars door de blokkaden heen kunnen vloeien.

De schoenen moeten ook dunne schoenen hebben, zodat de voeten zich goed kunnen 'aarden' op de grond. De ervaren TaiChi beoefenaars maken via hun lichaam een connectie met de aarde om zo alle externe krachten te kunnen laten wegvloeien. Daardoor krijgen ze een uitstekende balans en kunnen 'gevechtstegenstanders' hun niet omver gooien.

Toegevoegd na 4 minuten:
De taichi beoefenaars voelen zich dan ook als het ware de grond in zakken. Vanuit hun voeten voelen ze ook een lichte verdraaiing, alsof hun voeten zich vast grijpen aan de grond.
Als zij hun ogen sluiten, dan voelen zij net alsof er wortels uit hun voeten de aarde in kruipen en zo als een boom een stevige worteling krijgen.