groeit de slak wel eens uit zijn huisje?

dat het huisje dus langzamer groeit dan de slak

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee, want de slak en zijn huisje zijn één. Wij kunnen bijvoorbeeld ook niet groter worden dan onze botten. Onze botten vormen samen met de spieren, de organen en de hele rest 'gewoon' ons lichaam.
Zo zit dat bij een slak ook: een slak maakt zijn huisje 'vanzelf', dus totaal onbewust, als een uitscheiding van bepaalde klieren. Als hij groeit, wordt het kalklaagje in steeds ruimere wendingen afgezet, zodat hij er altijd in blijft passen. Zoals wij altijd in ons velletje blijven passen, zeg maar. Alleen is dat huisje iets harder dan ons velletje.

Misschien leuk om te weten: mijn vader heeft talloze wetenschappelijke tekeningen gemaakt van weekdieren ('schelpdieren'), en er is er eentje naar hem genoemd. Dus er bestaat een schelp met zijn (en mijn) achternaam: de Planorbarius peetersi. Het is een (uitgestorven) takje van de posthoornslakkenfamilie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja en dat kan je zien aan de spiraalvorm van het huisje. Hoe groter de slak hoe groter de spiraal (huisje) wordt. Maar het is niet zo dat de slak haar huisje afwerpt om dan een nieuw te maken. Zoals een slang verveld bv
Robby BB