Is er onderzoek bekend naar de relatie tussen stimulatie van de borsten en dorst?

Er bestaat in de praktijk een zeer basale relatie tussen stimulatie van de borsten en dorst bij vrouwen. Dit is evolutionair gezien heel nuttig en logisch: zogende vrouwen moeten veel drinken. Is er onderzoek bekend naar deze relatie? Ik kan het niet vinden.
(#2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dit je mogelijk aanstootgevende vraag? Ik vind hem keurig. Dat gezegd hebbende: dit is mij als trotse bezitter van borsten nooit opgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan in de online universiteitsbibliotheek er niets over vinden. Zelf heb ik er ook geen ervaring mee moet ik zeggen. Wel dorst na seks in het algemeen en jaren geleden tijdens de borstvoeding, maar niet enkel door borststimulering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had misschien beter een antwoord kunnen zijn. Maar ach...
Cryofiel
14 jaar geleden
Misschien dat zo'n relatie er alleen is tijdens de zoogperiode. Maar die relatie lijkt mij overbodig. Het normale dorstmechanisme is afdoende, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Cryofiel. In principe geeft je lichaam gewoon aan wanneer je meer vocht nodig hebt.
Net als het fabeltje in de tijd dat ik mijn oudste borstvoeding gaf, dat je dan als zogende moeder veel (koeien-)melk moest drinken. Alsof een koe melk drinkt om melk te produceren. Daarvoor eten ze gewoon gras... ;-) Nee gelukkig kunnen ook mensen melk produceren zonder melk van een ander dier te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar, je zult maar telkens zwanger moeten zijn om melk te kunnen geven an de melkdorstige ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit van zoiets gehoord, of het zelf gemerkt... Misschien is het een reactie die jij hebt en niet iets algemeens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen vrouw, maar ik begin wel te kwijlen bij je avatar plaatje Stippel... En daar krijg ik ook dorst van :-D
Mjam lekkere dikke laag chocolade.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp ik nou goed,Dounja, dat jij toen aan het gras bent gegaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter: LOL, moet echt heel hard lachen, omdat je me zo goed kent... ;-)
Nee, ik ben geen koe en heb dan ook geen gras nodig daar ik geen koeiemelk hoef te produceren. Voldoende andere groenten en fruit zijn echter wel heel goed voor de borstvoeding... ;-)

Antwoorden (2)

Je kan het niet vinden. Ik ook niet. Waarschijnlijk omdat dat onderzoek nooit is gedaan, omdat die relatie er niet is.
Lijkt me ook hoogst onwaarschijnlijk. Van borstvoeding krijgen vrouwen wel dorst, en dat is dan ook wel logisch.
Er is m.i. ook geen "nuttig en logisch" verband tussen borstmassage en dorst.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook: in de praktijk. Vraag maar aan mijn eerste vriendje, die wist op d'n duur wel dat hij een glaasje water naast 't bed moest zetten.
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar het is natuurlijk de praktijk die telt.
Alleen vrees ik dat dit niet opgaat voor de vrouwelijke bevolking in het algemeen. Anders had ik daar wel wat over kunnen vinden op het internet. Mocht iemand dat verband wel vinden dan houd ik me aanbevolen, maar ik betwijfel het tot die tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Stippel: je eerste vriendje deed enkel borstmassage in bed? Zo niet, dan kan de dorst ook door andere zaken veroorzaakt worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou stippel, ik heb geen glaasje water nodig als ik een borstmassage krijg hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stippel: geen kans dat je, behalve dat je borsten gemasseerd werden, actief genoeg was om een beetje te zweten? Zo ja, dan is het mysterie opgelost: vochtverlies leidt tot dorstprikkel. Of dat vocht nu wordt verloren tijdens een borstmassage of een marathon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet ik zelf maar eens een onderzoek starten of meer vrouwen dat hebben.
Zweten, opwinding: allemaal onvoldoende verklaring voor de magische klik tussen borsten en drinken die bij mij bestaat... Misschien is het wel iets Freudiaans!
Bij stimulatie van de borsten vind er produktie van oxytocine plaats. Met name bij pas bevallen vrouwen, welke een toeschietreflex veroorzaakt met uitschieten van melk uit de tepels.

Bij vochtverlies wordt je dus sowieso dorstig.

Mocht je veel oxytocine maken gebeurt juist het omgekeerde dan wat jij beschrijft: het gaat werken als Anti-Diuretisch hormoon, en zorgt ervoor dat er meer water wordt teruggehaald in de nieren. Dientengevolge zou je niet zo snel dorstig moeten zijn.

Ik denk eerder wat er gezegd is dat onder andere zweetvorming en vochtvorming elders, vochtverlies betekent en dus dorst opwekt, als je borsten door je vriend worden gestimuleerd.