Hoe komt een kuiken in het ei?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
11 jaar geleden
Hoe komt een foetus in een baarmoeder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door een heel klein gaatje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een eicel van een kip rijpt in haar eierstok in zeven tot tien dagen tot dooier. Als het eitje rijp is, komt het in de eileider terecht. Als de hen gepaard heeft met een haan, is er sperma in het begin van de eileider aanwezig. De eicel kan dan bevrucht worden. In een eierdooier kun je een klein vlekje zien zitten. Dit is het kiemschijfje. Als een ei bevrucht is, gaat vanuit dit kiemschijfje een kuiken groeien. Toegevoegd na 4 minuten:
Na 21 dagen breekt de schaal van het ei. Het kuiken heeft de schaal van het ei kapot gemaakt met de eitand, een speciale tand op zijn snavel. Als hij helemaal uit het ei gekropen is, moet het kuiken enkel nog drogen. Eenmaal opgedroogd, kan hij onder moeders vleugels vandaan. Hij scharrelt direct zelf rond en pikt graantjes. Daarom noemen we kippen nestvlieders. Ze kunnen meteen het nest ontvluchten (vlieden), nadat ze uit het ei gekropen zijn. Bronnen:
- http://www.schooltv.nl/plein/informatie_detail/item/2838317/van-ei-tot-kuiken/

Antwoorden (1)

In de kip worden de eitjes bevrucht, worden de kuiken embryo's in de eieren verpakt. In het ei groeien de embryo's uit tot kuikens en tikken ze van binnen uit de schaal kapot