Andere benaming voor biologisch verschil?

Ik ben nog redelijk nieuw op mijn stage, er wordt hier gemeten naar verschillende fysische eigenschappen van eiwitten. Nu kan er dus een verschil gemeten worden in bijvoorbeeld de 3D-structuur. En wanneer er zo iets voorkomt, spreken ze over een "biologisch verschil". Maar ik vind dat zelf geen mooie benaming omdat een verschil in de 3D-structuur helemaal geen biologisch verschil hoeft te zijn. (Kan wel natuurlijk). Nu ben ik al een tijdje aan het brainstormen over een betere benaming hiervoor, maar ik ben niet helemaal tevrede met mijn eigen gevonden benamingen. Dus ik hoop dat u mij een handje kan helpen hierbij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Bij verschillende ruimtelijke structuren, waarvan de molecuulformule en plaatsnummers van de atomen verder hetzelfde zijn, spreek je van stereo-isomeren. Er bestaan twee vormen: cis-trans-isomerie en optische isomerie (spiegelbeeldisomerie). Als je daarin geïnteresseerd bent, kun je daar zelf nog wat dieper op ingaan.
Biologische verschillen in het algemeen, bijvoorbeeld de precieze ligging van het hart in de borstholte of de lengte van een blad, kun je ook aanduiden met de term biologische variatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fysische verschillen zijn de verschillen in structuur op zich. Biologische verschillen zijn verschillen in functionaliteit van het molecuul, dus de verschillen die de werking van het molecuul beinvloeden. Fysische verschillen zonder dat de functie anders is zijn nog interessant om de afstammingslijn te onderzoeken, maar hebben voor de levensfuncties niets te betekenen en zijn daarom naar mijn mening niet als biologische verschillen te benoemen. Daarom ben ik het zeker met je eens. Ik zou het verschillen in moleculaire configuratie willen noemen, als je niets weet over biologische consequenties. Het probleem is dat er altijd nog heel kleine verschillen kunnen zijn, zodat je een biologisch verschil nooit kunt uitsluiten.