Kunnen er echte mutanten ontstaan zoals in de film X-men?

Want ik had gehoord dat er een jongetje was geboren met grote spieren. En er werd gezegd dat hij net als in de film x-men ook een speciaal x-gen had in zijn dna

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

Ja, het komt wel voor dat na fouten bij het splitsen van het genetisch materiaal (meiose) genen in drievoud optreden. Bijvoorbeeld bij Down syndroom, maar bewuste fouten in de afsplitsing worden ook wel gebruikt om triploide vissen te maken die harder groeien (triploid is een dier dat voor elk chromosoomnummer drie chromosomenparen heeft in plaats van twee). Een puntmutatie, waarbij een basepaar wordt verwisseld is wat zeldzamer en brengt zelden nuttige genen voort. Als je echter drie in plaats van twee genen hebt die een enzym belangrijk voor spiervorming maken dan zou je wel kunnen spreken van een soort hulk mutatie.

Toegevoegd na 13 uur:
Er is nog wel een aspect waar ik niet aan gedacht heb, namelijk regressie. Heel veel genetisch materiaal van ons wordt onderdrukt, zodat we geen lichaamsbeharing hebben of staart. Soms functioneert die onderdrukking niet goed en ontstaat een staart. Regressie betekent teruggaan (naar primitieve kenmerken).
Ook zijn er syndromen die ontstaan door puntmutaties zoals het Marfan syndroom waardoor mensen heel speciale kenmerken krijgen. De spits Nwankwo Kanu is een goed voorbeeld of de violist Paganini. Ook het Ehlers Danlos syndroom met extreem losse huid is een dergelijke ziekte die bijzondere kenmerken veroorzaakt. Marfan is in principe een bindweefselziekte maar door wisselwerking met groeifactoren geeft het ook reuzengroei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ik naar de X-men films kijk en de comics daarvan lees dan zie ik wel heel specifieke mutaties die tot wel hele bijzondere talenten leiden. Een aantal daarvan zullen in een bepaalde vorm best wel mogelijk zijn, maar het merendeel is volstrekt onmogelijk.

Talenten die mogelijk met mutaties verbeterd kunnen worden zijn bijvoorbeeld kracht en snelheid. Maar vaak gaat het om exotische talenten als telekinese, manipuleren van natuurkrachten, telepathie en andere min of meer paranormale verschijnselen. Natuurkundig is dat niet mogelijk en daarmee kunnen deze mutaties ook niet ontstaan.

In de evolutietheorie is inmiddels bewezen dat er door mutaties afwijkingen ontstaan in soorten en ook soortvorming kan plaatsvinden. Maar daarbij is ook bewezen dat dit succesvol is als dit in hele kleine stapjes gebeurt. Hoe groter de mutatie is, hoe kleiner de kans wordt dat het een succesvolle mutatie is. De mutaties die nodig zijn om bijvoorbeeld iemand als Wolverine te laten ontstaan zijn dusdanig groot en ingrijpend dat hij waarschijnlijk dood geboren zou zijn. Dat komt omdat de verandering niet alleen om de nieuwe talenten gaat maar dat de rest van het lichaam zich er ook op moet aanpassen. Als zijn klauwen uit zijn lichaam komen moet het lichaam al heel snel kunnen herstellen. Dan praat je al over twee grote mutaties. Hij zal met de pijn om moeten kunnen gaan, dus zijn zenuwstelsel zal anders moeten zijn, nog een grote mutatie. En zo stapelt het zich op en de kans dat dat allemaal in een keer goed is, is astronomisch klein.

Het antwoord is dus nee voor vrijwel alles. Voor de paar dingen die wel zouden kunnen geldt dat het niet zomaar kan maar via een lange evolutionaire weg zal moeten lopen.

Neemt niet weg dat het zeer vermakelijke films en comics zijn :-)

In de bron een lijst met karakters en hun talenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan wel, maar het is verboden om mensen te muteren en klonen. Ze doen het wel met bijvoorbeeld groente en fruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig worden er voor het produceren van producten gemodificeerde bacteriën gebruikt. er zijn bijvoorbeeld bacteriën die spinnenrag kunnen produceren, of beter gezegd, de eiwitten produceren waarvan de industrie spinnenrag van kan maken.
In dit geval is het gen voor het maken van spinnenrag eiwit in een bacterie geplaatst en zodoende heeft deze bacterie dus een soort super kracht.
Echter voor de mens is dit een ander verhaal, omdat wij complexer zijn als bacteriën, wij bestaan namelijk uit vele miljarden cellen. Ook veel verschillende soorten cellen. Om bij de mens dus een zogenaamde superkracht te ontwikkelen moet dus het gen/ de mutatie, aanwezig zijn in zeer veel cellen, tevens moet er ook een regulatie zijn vanuit de hersenen om zo de "superkracht" onder controle te houden.
Als voorbeeld: als wij spinnenrag zouden produceren in onze huid (spiderman) zou het niet prettig zijn dat er over heel je lichaam spinnenrag wordt geproduceerd, je zou het dan met een signaal vanuit de hersenen willen reguleren waardoor er alleen maar in de polsen spinnenragkan worden geproduceerd. En dan hebben we het alleen nog maar over het produceren van spinnenrag en nog niet eens het wegschieten of elk ander ding wat je kan verzinnen. Voor elk aspect van een superkracht zijn meerdere genen nodig op verschillende plekken in je lichaam.

En om überhaupt een extra gen in een menselijke cel te plaatsen, wat overigens wel mogelijk is, is meer nodig dan alleen het gen van een willekeurig organismen. Ook moet namelijk rekening gehouden worden met de transcriptiefactoren van het gen, ieder organismen heeft zijn eigen transcriptiefactoren. deze zouden dan ook aangepast moeten worden zodat de genen in de mens tot expressie gebracht zouden kunnen worden.

theoretisch is het dus mogelijk dat er bepaalde superkracht ontstaan of gecreëerd worden. Maar tot nog toe is het uiterst onwaarschijnlijk.