Uitgaand van de evolutietheorie, welk zintuig zou het eerst zijn ontstaan bij de ontwikkeling van levende wezens?

Er moet een moment zijn geweest dat onze aller-allereerste voorouder zich zo ontwikkelde dat het op een of andere manier een weten kreeg van zijn omgeving en 'het leven'. Dit celwezentje (?) zal langzamerhand zijn uitgegroeid tot een wezen dat de zintuigen bezit die we tegenwoordig kennen. Welk van onze zintuigen zou het eerst moeten zijn ontstaan, als middel van overleving?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Als je uitgaat van de theorie dat het leven in een oersoep is ontstaan door chemische reacties waaruit eerst virus/bacterie achtig leven is ontstaan en later cellen dan ligt het wat mij betreft voor de hand dat de eerste zintuigen die daarin zijn ontstaan gericht waren op het herkennen van chemicalien in die oersoep, ofwel als voedsel ofwel als giftig.

Dat doorredenerend zou het eerste zintuig een soort van combinatie van smaak/reuk moeten zijn geweest. Ik vermoed echter ook dat het niet echt vergelijkbaar is met wat wij nu als zintuigen herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk een soort gevoelige celwand die reageerde op veranderingen in de omgeving-vervolgens een soort sprieten die naar gelang de omgeving op verschillende factoren,licht of de afwezigheid daarvan,geluid,temperatuur enz reageerden en zich zo verder ontwikkelde,enz.
11 jaar geleden
Je spreekt over levende wezen, waar ook de cellen bijhoren. Aangezien wij afstammen van cellen, was het eerste zintuig de receptoren van de cellen waar ze verschillende stoffen mee konden detecteren.
Ik meen dat er in 2012 een nobelprijs is voor gegeven voor de ontdekking en onderzoek naar deze receptoren
Robby BB