Bestaat er een water insect dat stroom opwaarts in de straal van je plas tijdens het plassen in een rivier in t buitenland binnen dringt in je penis?

Het schijnt waar te zijn en gevaarlijk. Weet er iemand meer over dit insect wat v.n. in het buitenland voorkomt. Heb het een keer op discovery gezien.

Mvg

Weet jij het antwoord?

/2500

Het komt voor in het boek ''Tussen Amazone en Orinoco' van Redmond o Hanlon. Het gaat volgens mij niet over een insect maar een beestje dat in het water leeft. Het is niet duidelijk of het op waarheid berust of op een mythe die overspel moet ontkrachten.

Het is geen insect, maar een visje de "candiru" genaamd en het is echt waar!, dus pas maar op als je in de amazone plast... Toegevoegd na 56 seconden: Ik geloof dat dit visje dan ook de bijnaam "vampiervis" heeft, maar daar ben ik me niet helemaal zeker

Bronnen:
discovery channel, river monsters
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vandellia_cirrhosa

Nee, dat is geen insect. Het gaat over een parasitair visje, welk deze eigenschap toegeschreven wordt. "Vandellia cirrhosa (ook wel bekend onder de Portugese naam candiru) is een zoetwatervis uit de Amazonebekken. Ze staan bekend vanwege hun agressie, en omdat ze soms lichaamsholten van mensen binnen zwemmen."

Dat klopt, die zwemt tegen je plas richting en gaat in je urinebuis zitten en bloed drinken. dat is heel gevaarlijk want je krijgt bacterien binnen en je kan niet meer plassen.

Nee, dat is een broodje aap verhaal. Van het visje "candiru" zoals hier wordt genoemd, is inderdaad bekend dat het lichaamsholten kan binnenzwemmen (bedenk maar waar allemaal), maar niet tegen de stroom van je urine omhoog en dan je penis in. Het is een parasiet van ongeveer 5 centimeter lang en hooguit een centimeter dik. Ze worden aangetrokken door bloed (menstruatie) en in mindere mate door urine. Ze hebben een stekel onder de kieuwen die functioneert als een weerhaakje. Ze kunnen vaak alleen chirurchisch worden verwijderd. Overigens wordt de candiru vanwege deze eigenschappen gevreesd door de lokale bevolking, meer nog dan de piranha.

Er is een aflevering van een serie op discovery geweest waar dit bij een man gebeurt is en bij hem een pijnlijke operatie noodzakelijk maakte. Maar deze man zwom of liep in het water tijdens het vissen. De candiru is een rappe zwemmer maar tegen een plasstraal op zwemmen lijkt me erg onwaarschijnlijk, hoewel bij vrouwen zou het kunnen omdat wat dichter bij het wateroppervlak zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100