Waarom legt een nestvlieder zwaardere eieren dan een nestblijver?

In mijn biologie boek staat dat een nestvlieder zwaardere eieren legt, maar er staat niet bij waarom.
Ik dacht omdat een nestvlieder zich in het ei beter ontwikkelt dat een nestvlieder dus ook meer voedsel nodig heeft en het ei dus zwaarder is....
Maar ik weet dat niet zeker.
En ik heb morgen proefwerk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt,bij de Koekoek is het zelfs zo dat het jong in het ei al gedeeltelijk gelegd is nog voor het ei gelegd word.

Antwoorden (1)

Jonkies van een nestvlieder zijn (vrijwel) direct in staat het nest te verlaten. Om dat te kunnen, moeten ze al redelijk volgroeid zijn: ze moeten pootjes hebben om te lopen, spieren om die pootjes te bewegen, ogen die kunnen kijken, enzovoort.

Jonkies van een nestblijver zijn nog hulpeloos omdat ze nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Ze kunnen zich oprichten om voedsel van de ouders te ontvangen, maar lopen kunnen ze niet, en vaak zitten hun oogjes nog dicht.

Nestvlieders moeten zich dus nog in het ei verder ontwikkelen dan nestblijvers. Dat betekent dat het ei meer voedsel moet bevatten en dus zwaarder moet zijn. Het betekent ook dat het ei groot genoeg moet zijn om ruimte te bieden aan een zich wat verder ontwikkelend jonkie. Daarom zijn eieren van nestvlieders over het algemeen groter en zwaarder dan die van nestblijvers.

Cryofiel
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de Koekoek is het zelfs zo dat het jong in het ei al gedeeltelijk ontwikkeld is voor de moeder koekoek haar ei gelegd heeft.