In de zogeheten Eilandjes van Langerhans worden belangrijke hormonen aangemaakt. Dit zijn insuline en glucagon. Deze hormonen spelen een essentiële rol bij de suikerstofwisseling in ons lichaam. Zij zorgen ervoor dat het bloedsuikergehalte in het lichaam in evenwicht blijft.

De alvleesklier reageert op de hoeveelheid suiker in het bloed. Is het suikergehalte (bijvoorbeeld na een maaltijd) verhoogd, dan wordt er meer insuline aangemaakt. Bij een laag suikergehalte gaat de alvleesklier minder insuline produceren.

Bij suikerziekte (diabetes mellitus) maakt de alvleesklier minder insuline aan dan nodig is. Het bloedsuikergehalte is als gevolg daarvan sterk verhoogd. Dit veroorzaakt allerlei klachten.
Amadea
11 jaar geleden
De alvleesklier ( pancreas) bevat de eilandjes van Langerhans. Die produceren het hormoon insuline en dat regelt weer de suikerverhoudingen in het bloed.