Is er bekend hoeveel hormonen en nodig zijn om vrouwelijke kenmerken te ontwikkelen bij mannen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verschilt per persoon lijkt mij. De ene man heeft meer testosteron dan de ander.

Het beste antwoord

Ja, dat is bekend omdat ze die gebruiken voor mannen die willen overgaan naar vrouw. Voor de operatie slikken ze al jarenlang vrouwelijke hormonen.

Voor de hormonale behandeling wordt gebruik gemaakt van het vrouwelijk hormoon oestradiol en het anti-mannelijk hormoon cyproteronacetaat (Androcur). In het VUmc wordt bij de behandeling gebruik gemaakt van Androcur tabletten 50 mg in combinatie met Progynova tabletten 2mg of oestrogeenpleisters 100 microgram.
Androcur wordt normaal gesproken twee maal daags ingenomen. Het heeft twee effecten; het verlaagt de concentratie van het mannelijk hormoon testosteron en zorgt er voor dat testosteron in het lichaam minder effectief is.
Progynova wordt normaal gesproken twee maal daags ingenomen. Dit middel vergroot het risico op trombose doordat het de lever passeert alvorens het in de bloedbaan terecht komt. In de lever stimuleert oestradiol de aanmaak van bloedstollingsfactoren.
Oestrogeenpleisters zijn er van allerlei fabrikanten. Er bestaan kleine verschillen wat betreft grootte van de pleister en draagcomfort maar in grote lijnen zijn de pleisters gelijk. In de pleister is een kleine hoeveelheid oestradiol opgelost die langzaam via de huid aan de bloedbaan wordt afgegeven. De pleister leidt soms tot huidirritatie en kan voortijdig loslaten.Met de pleister kan worden gedoucht en gezwommen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Pelle. Het gaat inderdaad alleen om oestrogeen. Dat is het vrouwelijke hormoon dat vrouwelijke kenmerken ontwikkeld. Het mannelijk hormoon wordt inderdaad bij een genderwisseling geremd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor antwoord!