Is een bloedsinaasappel verwant aan grapefruit en/of bittersinaasappel?

Ik mag geen grapefruits en bittersinaasappels. Bloedsinaasappels zijn toch geen kruisingen daaruit, maar gewoon een variant van de normale sinaasappel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
20.9K

Het beste antwoord

De bittersinaasappel is de 'moeder' van alle sinaasappels dus het is mij niet duidelijk waarom je geen bittersinaasappel mag en wel een gewone sinaasappel. Omdat dat vrij onlogisch is kan ik ook geen echt antwoord geven maar wel de informatie waar jij wat aan zou moeten hebben:

"Sinaasappelbomen worden tot 13 meter hoog en dragen zeer geurige wit-roze bloesems die in de landen rond de Middellandse Zee symbool staan voor maagdelijkheid. Tot de belangrijkste rassen behoren de Valencia, de Navellina of ‘navelsinaasappel’ (met een kleine tuit bovenaan) en de bloedsinaasappel. Alle soorten stammen af van de wilde sinaasappel: de bittersinaasappel.

De Valencia heeft pitloos vruchtvlees, is zeer sappig en wordt vooral gewaardeerd als perssinaasappel. De navelsinaasappel is afkomstig uit Brazilië, heeft een dikke schil met grove poriën. Zijn smaak is over het algemeen tegelijkertijd krachtiger en verfijnder dan die van de Valencia, en dat is de reden waarom hij vooral als eetsinaasappel wordt gewaardeerd. De bloedsinaasappel is een hybride die voor het eerst rond 1850 op de markt kwam. Hij wordt vooral in Spanje, Italië en Noord-Afrika gekweekt en heeft een wat specerijachtig aroma. De bittersinaasappel of “pomerans” geldt als de stammoeder van alle moderne sinaasappelsoorten. Hij is ook gekend onder de naam ‘Sevilla’, omdat de Moren hem tijdens hun bezetting van Spanje massaal rond Sevilla verbouwden. Bittersinaasappels hebben een ruwe schil, zijn meestal wat kleiner en minder sappig, en hebben een uitgesproken bittere smaak."

http://weekend.knack.be/lifestyle/nest/koken/de-basis-sinaasappel/article-4000238400250.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
De grapefruit is niet verwant aan de sinaasappel maar je moet oppassen met de zogenaamde tempel die een kruising is tussen een grapefruit en een bittersinaasappel: http://watkokenwevandaag.wordpress.com/2011/10/30/bittersinaasappel-en-tempel/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, bedankt voor je antwoord! Dat ik geen grapefruits mag, staat op het stickertje van het middel dat ik moet innemen. Toen ging ik op internet zoeken waarom niet en wat er dan gebeurt als ik ze wel zou eten, en ook waarom er alleen iets stond over grapefruits en niet alle andere citrusvruchten en hybrides. Op de Engelstalige Wikipedia zag ik toen dat bitter oranges een 'vergelijkbaar effect' kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bittersinaasappels worden eigenlijk alleen gebruikt voor marmelade, om het zeker te weten zou ik contact opnemen met een apotheek en niet afgaan of wat wij hier allemaal zeggen.

Andere antwoorden (2)

Bloedsinaasappels
De bloedsinaasappel is een bijzonder soort sinaasappel, het vruchtvlees van deze sinaasappel heeft een rode kleur. Bloedsinaasappels groeien op Sicilië. Door de aanwezigheid van rijke vulkaangronden op Sicilië hebben de Siciliaanse bloedsinaasappels een diepere rode kleur en een diepere smaak. Het is dus geen verwant van de grapefruit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bronvermelding http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vebloedsinaasappel.html
zou hier niet hebben misstaan.
De chemische stof in Grapefruits die je niet mag hebben , zit NIET in bloedsinaasappels.
Je mag dus -als je wel sinaasappels mag hebben,- gerust genieten van de uitmuntend smakende bloedsinaasappels.
Interactie met medicatie die met grapefruit ontstaat zal bij bloedsinaasappels achterwege blijven.
Kijk wel uit met pakken vruchtensap, daar kunnen wel geringe hoeveelheden van andere citrusvruchten zitten, waaronder grapefruits.