welke vogel laat zijn eieren achter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.4K
Amadea
12 jaar geleden
Bedoel je in het nest van een andere vogel, of echt het in de steek laten?
Amadea
12 jaar geleden
Waar ben jij benieuwd naar, Bart? Mijn verwachting of de reactie van de gast? Als deze persoon het vraagt vanwege huiswerk zou er een reactie kunnen komen. Maar gezien het mannelijk bezittelijk voornaamwoord kan het ook een strikvraag zijn waar zowel jij als Pelle ingetrapt zijn!

Antwoorden (5)

De kip heeft die eigenschap.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koekoek.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Afrika zijn er een aantal koekoeken, en ook de wida's leggen hun eieren in andermans nest. In Noord-Amerika zijn alle vogels uit de troepialenfamilie broedparasieten. In Europa is maar een vogelsoort als broedparasiet bekend, namelijk de Europese koekoek. Het vrouwtje van de Europese koekoek specialiseert zich op een bepaalde soort, en legt eieren die in kleur en tekening aangepast zijn aan de gastsoort. Bij soorten die een verdediging hebben ontwikkeld, bijvoorbeeld door het geparasiteerde nest in de steek te laten of het vreemde ei te verwijderen, lijkt het koekoeksei gewoonlijk meer op het origineel dan bij soorten waar zo'n verdediging niet of zwak ontwikkeld is. Er zijn ook vogelsoorten, met name eendachtigen, zwaluwen en de huismus, de spreeuw en de roek, waar wijfjes proberen een of meer eieren in een nest van een soortgenoot of van een nauw verwante soort te leggen. Deze wijfjes broeden zelf echter ook, en de soorten zijn vermoedelijk niet afhankelijk van dit gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kwartel die kijken een keer op en gaan gewoon verder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn weten elke vogel.... behalve bepaalde pinguinsoorten.
deze dragen het ei mee op zijn flapvoeten en houdt het op een kaal plekje of onder een buikplooi om warm te houden.

de rest zou toch nu en dan het nest moeten verlaten, of de 'wacht' moeten wisselen met de partner om de vleugels te strekken en een hapje eten te zoeken.

de koekoek spant de kroon. deze leg eieren in het nest van een andere vogel en gaat er vandoor.
het kuiken van de koekoek is ook geen schatje overigens. deze mikt andere eieren en zelfs kuikens over de rand van het nest zodat ie alles zelf op kan eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De thermometervogel. Die maakt een hoop van aarde en composterende bladeren. Binnen in die hoop liggen de eieren en door de warmte die vrij komt bij het composteren worden de eieren uitgebroed.
Met zijn snavel peilt hij af en toe de temperatuur binnen in de hoop en rommelt dan wat met zand of blad tot hij weer tevreden is over de warmte.