Een vriendin van me kijkt scheel, ik heb het voor je aan haar gevraagd, ze zei het volgende:
Als wij naar het zelfde punt kijken, Kijk jij er recht heen, als ik er heen kijk, lijkt het alsof ik heel iets anders aankijk.

Dus,
Zien mensen die scheel kijken ook anders?
Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De foto is iets heel anders, dat is de hersenen plagen door een beeld te laten zien waar het geen chocola van kan maken, dus je hersenen maken het verwarrend... Je ziet iets wat niet kan en dan probeert het een goed bestaand beeld te maken en als je lang kijkt naar dat plaatje word je zelfs misselijk...

De hersenen doen dit constant en bij mensen die scheel kijken, loensen wordt het beeld dus toch kloppend gemaakt, er zijn dan vaak wel twee standen waarbij het beeld goed gemaakt wordt... Maar de hersenen maken er een goed beeld van...

Je kunt een test doen, een bril opzetten die alles omkeert, na een week is alles weer normaal, dan zetten je hersenen alles zelf op zijn kop... Dus geloof mij niet, maar onderzoek zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout. Want je neemt aan dat mensen altijd corrigeren met loensen, dit klopt niet. Zoek het maar eens op. -1
eigenlijk 'ziet' iedereen wat die zelf ziet.. ik kan niet zeggen of mijn paars hetzelfde is als jou paars... het zijn de interpretaties van waarnemingen dat het moeilijk maken om te vergelijken..

Een persoon dat scheel ziet, zal de dingen ietwat vervormd bekijken, maar de interpretaties zullen in het algemeen maar weinig verschillen van de onze
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Ik kijk met 1 oog scheel. Dat is van de buitenkant niet de zien maar met een meting wel en ik merk ook wel degelijk verschil als ik mijn bril (met prisma) op heb met schrijven/lezen (dichtbij dus). Dan zie ik echt dubbel en doe ik mijn bril af. Ook als ik zonder bril, mijn ogen om en om dichtdoe, zie ik het object waar ik op gevocust ben, verspringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt heel erg aan de mate van het scheelzien.
Een klasgenoot, collega en m'n vader zijn ook scheel maar je ziet er niks van. Ze hebben een 'latent strabisme'. Dit wil zeggen dat het het in aanleg aanwezig is, maar dat je het niet waarneemt als je naar ze kijkt. Bij mijn vader is het gecorrigeerd met prisma's om hem een rustiger beeld te geven. M'n collega weet het zelfs te corrigeren en ziet dan 'gewoon'. Maar wanneer deze teveel alcohol drinkt, lukt hem dit niet meer en ziet hij twee beelden (dubbel oftewel diplopie). Mijn klasgenoot weet het zelf te corrigeren maar heeft ook een bril. Wanneer ze veel leest gaat ze hoofdpijn krijgen, dit omdat haar oogspieren de hele tijd bezig zijn met corrigeren.
Mensen met een manifest strabisme (zichtbaar scheelzien) of amblyopie (lui oog): in dit geval word één der ogen uitgeschakeld door de hersenen om dubbelzien te voorkomen.

Kortom; ze zien wel anders in de zin van 'niet op de normalen manier' maar ze zien niet anders in de zin van 'de hersenen c.q. oogspieren zorgen voor een goed en zo normaal mogelijk beeld'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Netjes uitgelegd.
Als er van je ogen 2 beelden in de hersenen aankomen die niet met elkaar kloppen, zie je dubbel. Om daar niet gek van te worden, schakelt het visuele deel van ons brein na verloop van tijd een van de beeldsignalen uit. Gebeurt dat gedurende langere tijd, dan kan het niet-gebruikte oog snel slechter worden. Bovendien heb je 2 ogen nodig voor het waarnemen van diepte. Dat is belangrijk bij autorijden, sporten en andere activiteiten waarbij ruimtelijk inzicht vereist is.
Bronnen: