Kunnen mutaties of klonen van 1 fruitboomsoort verschillend DNA bevatten?

Kan een kloon of een mutatie van een bepaald fruitboomsoort een ander DNA hebben dan de ' moederplant' maar toch onder dezelfde soortnaam vallen?

Toegevoegd na 59 minuten:
dus als bij een bepaald soort d.m.v. ’ fingerprint’ techniek DNA gecontroleerd wordt en niet overeenkomt met hun ‘moederplant’ die ze gebruiken als referentie, kan de boom alsnog onder hetzelfde soort vallen? Als het bijv. een mutant is van de referentieboom

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

Een kloon bevat doorgaans exact hetzelfde DNA als de moederplant, terwijl het DNA van een mutant juist afwijkt van dat van de moederplant. Ze vallen daarmee nog wel onder dezelfde soort als de moederplant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker!

DNA van een kloon is nooit 100% gelijk aan de DNA van het organisme waarvan de DNA afkomstig is. B.v. de telomeren van de chromosomen (dat is ook DNA) zijn korter in een kloon. Dat is min of meer vergelijkbaar met wat er gebeurt naarmate onze eigen cellen zich verdelen, en steeds "ouder" worden in genetische zin. Dat is ook de reden waarom gekloonde organismen, zeker in het begin van deze techniek, genetische problemen hadden en erg snel oud werden.
Dus alleen daardoor kan je meteen stellen dat de DNA nooit 100% identiek is.

De DNA in de telomeren is echter geen materiaal dat uitgedrukt wordt. De genen die wél uitgedrukt worden, zijn toch in zeer grote mate dezelfde in een kloon en het donor organisme. Nooit absoluut identiek tot de allerlaatste paar van nucleotiden (dat bestaat haast niet, al is het maar vanwege een fout in de replicatie van het materiaal), maar wel bijna exact dezelfde.
Het is dus niets anders dan logisch dat een kloon een bijna exacte kopie is van het donor organisme.

Maar er zijn nog andere verschillen. Het genetisch materiaal van het donor organisme dat in een kloon terecht komt, is allen het materiaal afkomstig van de kern van een stamcel. Dit materiaal wordt geïnjecteerd in een eicel van een donormoeder waarvan de kern eerder verwijderd is. De eicel gaat dan in de baarmoeder van een draagmoeder, die een kloon baart (ik gebruik een zoogdier als voorbeeld omdat het makkelijker te begrijpen is, maar in een plant is het een equivalent mechanisme) Het punt is dat een eicel bevat genetisch materiaal ook buiten de kern, namelijk in de mitochondriën, en deze worden niet vervangen door de mitochondriën van het donor organisme. Dus dat betekent dat een kloon krijgt de kern-DNA van het donororganisme, de mitochondriale DNA van een totaal ander organisme (namelijk van het vrouwelijke dier waarvan de eicel afkomstig is)

In ieder geval één ding is zeker: zowel het donororganisme van de DNA, de donormoeder die de eicel heeft geleverd, als de ontstane kloon behoren allemaal tot dezelfde soort, en mogen dus dezelfde soortnaam dragen.

Als er een mutatie plaats vindt dan is het anders: de nakomelingen die een mutatie ondergaan hebben per definitie een andere DNA. De vraag is hoe veel moeten deze verschillen voordat er sprake is van een andere soort. Dat gebeurt nooit in één keer, maar duurt vele generaties. Hooguit kan er sprake zijn van een nieuwe stam, maar dat is zeker niet hetzelfde als een nieuwe soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord,
dus als bij een bepaald soort d.m.v. ' fingerprint' techniek DNA gecontroleerd wordt en niet overeenkomt met hun 'moederplant' die ze gebruiken als referentie, kan de boom alsnog onder hetzelfde soort vallen? Als het bijv. een mutant is van de referentieboom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad.
Met de techniek van DNA fingerprint wordt in feite nooit het gehele DNA van een organisme met de DNA van een andere vergeleken, maar slechts enkele DNA fragmenten waarvan bekend is dat ze kenmerkend zijn voor een bepaalde soort (vandaar de naam "fingerprint")
Tussen organismen die theoretisch gezien dezelfde DNA hebben (b.v. een 'moederplant' en haar kloon) is het zo goed als zeker dat er geen enkel verschil wordt gevonden met de gebruikelijke technieken. Voor dat soort gevallen is het nodig om het gehele DNA profiel te bepalen, en dat is enorm kostbaar en moeizaam.
In het geval van een mutant, zoals ik uitlegde, is het afhankelijk van de omvang van de mutatie, en ook nog de plaats in de DNA-sequentie, of deze gedetecteerd kan worden met de gangbare technieken van DNA-fingerprint. De kans is groot dat een mutant geclassificeerd zal worden als behorende tot dezelfde soort van de voorouder, simpelweg omdat de mutatie niet detecteerbaar is. Maar zelfs als de mutatie opgepikt wordt, dan wordt er gekeken of deze verklaard kan worden als een individuele variatie of een kleine mutatie die niet rechtvaardigt dat de nakomeling als een andere soort wordt beschouwd. Sterker nog: in de regel is dat ook zo, want als er te veel mutaties gebeuren in één enkele generatie, meestal is het nieuwe organisme niet eens levensvatbaar. Een nieuwe soort ontstaat pas na vele generaties die de ene na de andere mutatie en verandering in de DNA opstapelen (waarvan de meeste geen nut hebben of zelfs schadelijk zijn) en doorgeven, totdat er een punt wordt bereikt waar je kan stellen dat er sprake is van een nieuwe soort. Een belangrijke kanttekening is de definitie van "soort": alle individuen die zich onderling kunnen voortplanten en wiens nakomelingen dit ook kunnen doen.
Individuen van dezelfde soort die grote verschillen vertonen worden doorgaans aangeduid als "rassen" (vaak gebruikt voor hogere organismen zoals dieren en planten) of "stammen" (vaker gebruikt voor lagere organismen zoals virussen of bacteriën)
Door kleine mutaties (al dan niet door de mens aangestuurd) ontstaan eerst rassen, en pas na verloop van tijd soorten.