waarom is je tong rood en je lippen?

mijn vriendin en ik vroegen elkaar af waarom zijn je tong en lippen rood?? weten jullie dat misschien??????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Je huid is een beschermlaag tegen ziektekiemen en andere schadelijke stoffen die je lichaam binnen willen dringen. Van binnenuit beschermt je huid ook. Bijvoorbeeld als je het warm hebt. Via je zenuwen, vanuit je hersenen, krijgen de spieren in je huid een seintje om in actie te komen. Je spieren verwijderen dan de bloedvaten in de huid, waar door er meer bloed door kan stromen. Daardoor krijg je een rode kleur als je het warm hebt.

De kleur van je huid wordt voor een groot deel bepaald door pigment. In de bovenste laag van je huid zit melanine, dat is een bruine kleurstof. Als je in de zon zit wordt er door je lichaam meer pigment aangemaakt en wordt je bruin.

Je lippen zijn bedekt met een hele dunne huid. Die huid heet het lippenrood. Het lippenrood bevat geen pigment, je lippen zijn dus eigenlijk doorzichtig. De rode kleur van je lippen komt door de bloedvaten die door je lippen lopen.

Je tong is roze omdat er smaakpapillen op je tong zitten. Smaakpapillen zijn roze, dus vandaar dat je tong ook roze is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch niet echt hè Pelle? "De spieren verwijderen de bloedvaten in de huid"... verwijden is wel genoeg hoor ;-)
Maarre.. de lippen zijn dus rood omdat er lippenrood op zit, ipv gewone huid. Daarmee schuift de vraag eigenlijk een plaatsje op: waarom zit er lippenrood op je lippen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, je lippen hebben gewoon een soort van buitenlaagje, anders droog je uit, kunnen ziekteverwekkers naar binnen, enzovoorts. Om het verhaal nog sterker te maken, je lippen zijn eigenlijk een uitstulpsel van je darmen. Met andere woorden: je mond dus ook. Waarom zit er lippenrood op je lippen? Nou, het is gewoon een soort huid, epidermis noemen we dat. Net als dat er huid op de rest van je lichaam zit zit het daar ook, alleen hier is het wat dunner. Waarom het zo dun is? Zodat je er ook goed mee kunt voelen, zodat je niet te warme of koude stoffen naar binnen werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je iets beter lezen.... het gaat om een hele dunne huid die daar zit met een naam: lippenrood. Die huid bevat geen pigment en daarom is het daar doorzichtig. De rode kleur komt door de bloedvaten die door je lippen lopen, die zie je dus zo goed omdat de huid daar doorzichtig is. En ja over dat verwijderEN had ik heen gelezen, het is een citaat. Ik lees het wel maar daar lees je overheen omdat je weet dat het verwijden moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, goed lezen is het halve werk.
Ik vind dat Delfin wel een punt maakt, door de lippen te zien als het buitenste randje van je binnenwerk, het overgangsgebied van huid naar slijmvlies. Daar sta je -gelukkig maar- niet altijd bij stil.