Werkt alcohol laxerend?

Ik merk vaak dat ik de dag na een avondje stappen veel frequenter naar het toilet moet. Komt dit door de alcohol of is het waarschijnlijker dat ik gewoon veel heb verbrand door dansen en fietsen e.d.?

Toegevoegd na 21 uur:
Even ter verduidelijking: het gaat om de grote boodschap.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
9.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook zijn dat het opstoppend werkt en je dus de dag erna pas alles eruit poept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt!

Antwoorden (2)

Dit is zeker mogelijk. Door alcohol werken je zenuwen niet meer zo goed (denk aan mensen die zwalken op hun fiets). Ook de peristaltiek, "de samentrekking van de darmwand waardoor de darminhoud wordt voortbewogen," dan niet goed meer. Dit kan diarree veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar het toilet? In zin van plassen of de grote boodschap? Dat je vaker moet plassen is echter wel te verklaren: Alcohol remt de vorming van ADH, dit zorgt er voor dat er meer water in je urine terecht komt (de resorptie van water wordt verminderd) en je dus meer uit plast dan je binnen krijgt, als je een liter bier drinkt, plas je meer dan een liter uit. Dit is ook gelijk de reden waarom je de dag later een kater hebt, je bent uitgedroogd door het vele plassen.

Als je bedoelt de grote boodschap, moet ik je het antwoord schuldig blijven.